In 2009 onthulde Renault zijn Zoé Z.E.-conceptmodel, een 'revolutionaire' elektrische stadsauto voor die tijd. Een model dat vervolgens in 2012 op de markt kwam en in 2016 zijn eerste technische evolutie doormaakte. De tweede technische evolutie is nu gepland voor eind 2019.
1. 150.000 inschrijvingen
Eind mei 2019 werd de Zoé meer dan 150.000 keer ingeschreven sinds het begin van zijn carrière. Voor een B-segmentmodel is dat natuurlijk zeer beperkt voor een commerciële carrière van 8 jaar. Maar voor een elektrische auto blijft het cijfer eervol.... Gecumuleerd is de Zoé op dit moment nog steeds de meest vertegenwoordigde elektrische auto op de Europese wegen.
2. 1 op de 5
Na een tamelijk bescheiden commercieel debuut zag de Zoé zijn verkoop geleidelijk toenemen. Alleen al in 2018 verkocht Renault bijna 40.000 van de 150.000 verkochte exemplaren sinds de lancering in 2012. In 2018 vertegenwoordigde de Zoé bijna 1 op 5 elektrische auto's die in Europa werden verkocht (18,7% van de markt van elektrische auto's). Daarnaast was hij de meest verkochte elektrische auto in Duitsland, Spanje en Frankrijk. Op de Franse markt bereikte de Zoé tegen 2018 zelfs een elektrisch marktaandeel van 54,9%.
3. 4 miljard kilometer
Alle Zoé-modellen samen hebben in totaal meer dan 4 miljard kilometer afgelegd. Dat komt neer op meer dan 10.400 keer de afstand tussen de aarde en de maan zonder rechtstreekse uitstoot van CO2.
4. 153% meer rijbereik
Toen de Zoé eind 2012 op de markt kwam, beschikte hij over een 22 kWh-batterij die hem ongeveer 150 kilometer ver bracht. In 2016 liet Renault klanten ook kiezen voor een 41 kWh-batterij om het rijbereik te verdubbelen tot 300 reële kilometers. Nadien focuste Renault zich op de lithium-ion-chemie om de batterij te verbeteren. Voor de nieuwe generatie die eind dit jaar verwacht wordt, hebben de ingenieurs zich geconcentreerd op de batterijarchitectuur en de verschillende aspecten van het ontwerp. Dat levert een capaciteit op van 52 kWh in een identiek volume. Het rijbereik wordt dan vergroot tot 380 kilometer, een stijging van meer dan 150% in acht jaar tijd.
5. van 65 tot 100 kW
Bij de lancering had de Zoé een elektromotor van 65 kW (88 pk). In 2016 zagen we de komst van een krachtigere elektromotor, die 80 kW (109) levert. Voor 2019 krijgt de Zoé een nog krachtigere motor. Dat is er voortaa een van 100 kW (136 pk). Voor het eerst in zijn carrière zal de Zoé dan in minder dan 10 seconden naar 100 km/u kunnen accelereren.
Ontdek meer inzichten
Renault