Arnaud Henckaerts

8 AUG 2022

De terugverdientijd van elektrische auto’s is absurd lang

Dat is de conclusie van de krant Het Nieuwsblad na een vergelijking van drie populaire elektrische modellen met hun benzine- en dieselequivalenten.

Elektrische auto’s zijn nog steeds duurder in aankoop dan hun tegenhangers met een verbrandingsmotor. Maar traditioneel wordt ervan uitgegaan dat je die meerkost kan terugverdienen door de lagere stroomkost, zeker nu de prijzen van benzine en diesel hoge toppen scheren. Al blijkt uit de vergelijking van de krant dat dat nu net niet het geval is…

Elektriciteitskost nog sterker gestegen

De krant vergeleek een elektrische Fiat 500 en Volvo XC40 met hun benzine-equivalent en een BMW iX3 (die we onlangs nog vergeleken met een Volvo C40 Recharge) met een diesel-X3. Het nam daarbij de aankoopkost van de wagen en berekende de jaarlijkse kosten voor een kilometrage van 15.000 km. De jaarlijkse kosten van een elektrisch model liggen bij de drie modellen telkens lager dan dan die van de modellen met verbrandingsmotoren, maar het verschil ten opzichte van vorig jaar is een stuk kleiner geworden.


Door de stijgende brandstofprijs aan de pomp steeg de jaarlijkse kost voor de benzine- en dieselmodellen met enkele honderden euro’s voor een kilometrage van 15.000 km. Tegelijkertijd steeg de gemiddelde prijs per kWh aan de stekker van € 0,29 naar € 0,47! En dat heeft zijn impact op de kosten per 15.000 km… Die stegen volgens de berekening van Het Nieuwsblad van € 566 naar € 917 voor de elektrische Fiat 500, van € 896 naar € 1.452 voor de Volvo XC40 Recharge en van €805 naar € 1.304. De hogere aankoopprijs terugverdienen duurt in sommige gevallen dan ook absurd lang: 38,6 jaar voor de Fiat (vorig jaar 26,7 jaar), 19,1 jaar voor de Volvo (voorheen 12,2 jaar) en 25,7 jaar voor de BMW (voorheen 18,8 jaar). Terwijl de terugverdientijd vroeger al lang was, is die nu dus absurd lang!

Zonnepanelen en tweedehands elektrische auto’s

Bij de studie moeten wel enkele kanttekeningen gemaakt worden. Zo geldt de situatie enkel voor ons land, waar geen subsidies gegeven worden zoals in andere landen. De stroomkost is op dit moment ook bijzonder hoog, waardoor de studie slechts een momentopname is. Bovendien wordt er geen rekening gehouden met de veel lagere kosten voor wie thuis zonnepanelen heeft en dus veel goedkoper kan laden. Wie langere afstanden aflegt en vaak aan een dure snellaadpaal inplugt, is echter nog slechter af. Een tweedehands elektrische auto kan dan weer helpen om de initiële investeringskost en de terugverdientijd te beperken.


Advertentie
Advertentie
Advertentie