Je begint ons traject te kennen. Na de i4 en ID.4 trokken we opnieuw met een elektrische auto naar Engeland. Maar deze keer verhoogden we de moeilijkheidsgraad een beetje. Ten eerste reden we Oxford voorbij, naar de schilderachtige Cotswolds. Ten tweede heeft onze Aiways het kleinste rijbereik van alle voertuigen waarmee we tot nu toe gereden hebben. De U5 laadt ook trager, met een maximaal vermogen van 90 kW.
Angstzweet
Zodra we op weg gaan, beginnen de eerste problemen. De 63 kWh batterij van de Chinese SUV claimt een actieradius van 400 km. Maar na slechts 236 km op de snelweg aan maximaal 120 km/u, heeft de U5 nog slechts 13% en 38 km over! We waren nochtans volgeladen vertrokken! Erger nog, in Calais zijn de snellaadstations in aanbouw en onbruikbaar! Gelukkig was er nog een gratis 50 kW installatie waar we 25 minuten op konden inpluggen.
Een horde om te nemen
Na het angstzweet van het snel dalende rijbereik in Frankrijk en België, was het Engelse deel van de reis rustiger. Een stop van 24 minuten bij Ionity na het verlaten van de trein krikte het oplaadniveau van de batterij op van 40% naar 78%. Hetzelfde deden we een paar honderd kilometer verderop, waar het 40 minuten duurde voor 52% extra in de batterij en de boordcomputer een rijbereik toonde van 229 km. Eens op onze bestemming geeft het dashboard nog 59% aan en een resterend rijbereik van 214 km.
Een aangename verrassing van Tesla
De Aiways hing 's nachts aan de lader zodat we 's morgens konden vertrekken met een volle batterij! Zoals altijd is de Britse maximumsnelheid van 110 km/u goed voor het rijbereik van elektrische auto's. Onderweg stoppen was niet nodig en we bereikten Folkestone met nog 31% en 106 km! Ter plekke wacht ons een aangename verrassing: Tesla opende zijn Superchargers aan de Engelse kant van de Eurotunnel voor iedereen! We plugden 45 minuten in om 58% bij te laden.
We stoppen nog maar eens...
Terug aan onze kant van het Kanaal moeten we nog één stop maken voor we onze U5 terug kunnen brengen naar Aiways. Het duurt 17 minuten om weer tot 30% te komen. Toen we de sleutel van onze auto terugbrachten, gaf de boordcomputer een redelijk gemiddeld verbruik aan van 20.7 kWh/100 km.
Hoeveel kost het?
Ionity rekent €0,82/kWh in Engeland en €0,79/kWh in België. Laden bij Tesla aan de Engelse kant kost €0,72/kWh en 's nachts inpluggen in de buurt van het hotel kostte €0,56/kWh. In het totaal spendeerden we €104,73 aan stroom tijdens deze reis. Veel minder dan ons recente verslag aan het stuur van een BMW iX. Dankzij onze eerste gratis laadbeurt... Anderzijds nam het opladen veel tijd in beslag: 2u31 in totaal! Zonder onze nachtelijke laadbeurt mee te tellen! Dat is lang...
De zaken veranderen
Tijdens elk elektrisch "avontuur" leer je iets. Deze keer was het geduld hebben. Ten eerste vanwege de beperkte laadsnelheid van de Aiways, waardoor het wachten bij elke halte langer duurde. De actieradius was uiteindelijk geen probleem, maar iets meer laadvermogen zou welkom geweest zijn. Maar niet alleen tijdens het opladen moesten we wachten...
De laadvoorzieningen groeien, maar helaas niet zo snel als het aantal elektrische auto's! Voor het eerst moesten we wachten tot er een plaatsje vrij kwam bij één van de Ionity stations. Frustrerend, moeten we toegeven. Om op een betere noot te eindigen: in het VK is het mogelijk om je lading meteen met een kredietkaart te betalen! Je hebt geen badge, abonnement of applicatie nodig! Wat een gemak. Laten we hopen dat we op het continent snel hetzelfde kunnen doen…