In 1970 was er nog geen sprake van een oliecrisis. Dat zie je aan het aanbod van de constructeurs van toen, met modellen met forse en vaak heel dorstige motoren. Ze kwamen daar trouwens fors mee in de problemen, want vanaf 1973 joeg de eerste oliecrisis de brandstofprijzen de hoogte in.

1. Alfa Romeo Montreal

20191231134132alfa.jpg

Op het salon van Genève van 1970 onthulde Alfa Romeo zijn nieuwe sportieve topmodel. Een bloedmooie lijn en een 2.6-V8 die recht uit de autosport was geplukt maar een chassis dat helemaal niet op het niveau van diens 200 pk stond. Door de oliecrisis werden er niet meer dan 4.000 van verkocht.

2. Citroën SM

20191231134130citroen.jpg

De Citroën SM werd op hetzelfde moment voorgesteld als de Alfa Romeo Montreal en was in tegenstelling tot die laatste een oprecht originele GT: een V6 van Maserati, een hydropneumatische ophanging, meedraaiende koplampen, besturing met bekrachtigde terugkeerneiging… Helaas, de bokkige motor, het onbetrouwbare verdelernetwerk en… de oliecrisis betekenden het einde van deze ‘super-DS’.

3. Opel Manta

20191231134131opel.jpg

Net zoals de Ford Capri (die zelf geïnspireerd was op de Mustang) was de Opel Manta een sportief ogende tweedeurscoupé. Zijn optiecatalogus deed hem in de smaak vallen van alle profielen en, vooral, alle budgetten. De topversie GT/E haalde 105 pk uit zijn 1.9-viercilinder.

4. Range Rover

20191231134131range.jpg

Dit is ongetwijfeld de meest veelzijdige auto uit de geschiedenis: verbluffend efficiënt in het veld maar ook met een topsnelheid van 150 km/u op de snelweg, wat in die tijd gigantisch veel was. Zijn V8 van Buick-origine was bijzonder romig in het gebruik en zijn enorme glasoppervlakken en zijn grote werkingscomfort (ondanks de starre assen) maakten hem bijzonder populair bij de gegoede klasse, die niet wakker lag van zijn verbruik.

5. Toyota Celica

20191231134132toyota.jpg

In december 1970 kwam de Toyota Celica op de markt in zijn thuisland. Hij was vrijelijk op de Ford Capri geïnspireerd maar was technologisch gezien meer ontwikkeld, met onder meer een vijfversnellingsbak. Door de jaren heen kwamen er steeds meer versies, met in 1973 een variant met dubbele nokkenas die liefst 145 pk ontwikkelde.