Coupés, cabrio’s en een kleine stadswagen… er is voor elk wat wils, maar stuk voor stuk zijn het auto’s met een verhaal die niet zouden misstaan in je garage als liefhebber. Het ene model is daarbij al sportiever dan het andere...


1. Porsche 911 (993)

Geen oldtimerlijst zonder de Porsche 911. En deze 993 is de laatste generatie die trouw was aan het traditionele 911-concept met een luchtgekoelde zescilinder boxer achterin. Zijn opvolger, de 996, kwas de eerste met een watergekoeld blok, wat destijds kwaad bloed zette bij een aantal puristen (om nog maar te zwijgen over de speciale koplampen van die generatie). 

De 993 heeft als ultieme doorontwikkeling van de luchtgekoelde 911-reeks dus een speciale plek in het hart van elke Porsche-liefhebber. Goedkoop zijn ze dan ook niet, en nu ze de oldtimerleeftijd bereikt hebben, zullen de prijzen waarschijnlijk ook niet meteen dalen. Het goede nieuws is dat er een veelheid aan uitvoeringen is om uit te kiezen, dus er zit er altijd wel één tussen die bij jou past.


2. Fiat Coupé

De Fiat Coupé werd in 1993 voor het eerst getoond op het Salon van Brussel. Samen met de Alfa Romeo 916 GTV (die ook in 1993 voorgesteld werd maar waarvan de serieproductie pas in 1995 goed op dreef kwam) is hij het schoolvoorbeeld van hoe een Italiaanse coupé uit de jaren ‘90 er hoort uit te zien, al zouden ze met achterwielaandrijving ongetwijfeld populairder geweest zijn. 


Het design van dit eigenzinnige model is het werk van niemand minder dan… Chris Bangle, die later zorgde voor enkele van de meer controversiële designs bij BMW. Gebouwd door Pininfarina (dat ook zorgde voor het excentrieke interieur) lijkt de Coupé met zijn uitgesproken lijnen, insnedes op de wielkasten, de zichtbare aluminium tankklep, op de motorkap liggende koplampen en in de koffer verzonken ronde achterlichten nu pas écht tot zijn recht te komen. Een mooi en onverprutst exemplaar vinden, vooral met de heerlijke en 220 pk sterke 2.0 liter vijfcilinder Turbo, is echter geen sinecure. 


3. Toyota Supra (4de generatie)

De Toyota Supra is terug van weggeweest, maar het meest iconische model uit de Supra-geschiedenis, dat van de vierde generatie, werd gelanceerd in 1993. Hij onderscheidde zich van zijn voorgangers door zijn meer afgeronde koetswerkdesign, een uit de kluiten gewassen spoiler en zijn potente motoren, met de beroemde 3.0 liter twin-turbo 2JZ-GTE die in af-fabriek 330 pk leverde en de Supra vanuit stilstand naar de 100 km/u kon katapulteren in minder dan 5 seconden. 

Het blok was ook uiterst tunebaar, waardoor sommigen meer dan het dubbele van dat vermogen eruit wisten te persen! Hij groeide uit tot een ‘JDM’ cultauto die ook een rol speelde in onder andere ‘The Fast and the Furious. Een origineel exemplaar vinden zonder motorische of optische tuning? Good luck!


4. Wiesmann MF 3 Roadster

Deze met de hand gebouwde sportwagen is het absolute buitenbeentje in deze lijst. De MF3 werd aangedreven door de iconische 3,2 liter grote zes-in-lijn van de BMW M3. Met 343 pk en een maximumkoppel van 365 Nm zorgde hij in de MF3 roadster voor een vermogen-gewichtsverhouding van 3,44 kg/pk, goed voor een 0 naar 100-tijd van 4,9 seconden en een topsnelheid van 255 km/u! 

Het lage gewicht en de grote koetswerkstijfheid zorgden voor een buitengewone rijdynamiek. Om nog te zwijgen over het tijdloze design. De MF3 werd 18 jaar lang geproduceerd en lijkt ondanks zijn retro-lijnen dus nog een relatief recent model. Zijn algemene look is bovendien binnenkort terug te vinden in de Project Thunderball, de elektrische herrijzenis van het merk dat in 2013 de boeken neerlegde. Een MF 3 vinden zal echter moeilijk zijn, want ze worden door hun eigenaars gekoesterd en zelden verkocht.


5. Renault Twingo

Geen boodschap aan al dat motorgeweld maar wel op zoek naar iets origineels en praktisch? Weet dan dat de eerste generatie van de Renault Twingo in 1993 voor het eerst op de markt kwam en vanaf volgend jaar dus officieel de oldtimer-status bereikt. 


Als opvolger van zowel de iconische Renault 4 als de basisversies van de al even iconsiche Renault 5 was de Twingo met zijn éénvolumekoetswerk revolutionair in zijn tijd. Bij de lancering waren er maar vier kleuren, één uitrustingsniveau, en een stokoude motor, maar toch straalt de basic Twingo een ongelooflijke ‘joie de vivre’ uit, vooral dan wanneer hij uitgerust is met een stoffen dak.


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: