Het compacte bestelbreak-gamma van Mercedes is wat ingewikkeld. Het basisvoertuig is de nauw met de Renault Kangoo verwante Citan, een bestelwagen die ook bestaat in een ‘Tourer’-versie voor personenvervoer. Maar de ‘echte’ personenwagen is de iets luxueuzer uitgevoerde T-Klasse, die toch dezelfde vorm heeft. Wil je een elektrische luxepersonenversie, dan is er binnenkort de EQT. En terwijl dat voorlopig nog een concept car is, onthult het Duitse merk op 2 december wel al een ‘Marco Polo’- of camperversie.
Mini-camper
Ook dat is trouwens nog een ‘bijna-productieklare’ concept, die in de tweede helft van 2023 in productie moet gaan en daarmee een betaalbaarder alternatief vormt voor de grotere EQV Marco Polo, die Mercedes op het teaserbeeld toont. Het is een idee waar Renault ook al mee speelde met de Kangoo ‘Hippie Caviar Motel’ concept. Hoe die EQT Marco Polo er precies uit moet gaan zien, weten we pas binnen een maand. Maar de kans is groot dat hij dezelfde ombouw krijgt als de camperversie van de T-Klasse, die je hieronder kan zien, al spreekt Mercedes wel over een ‘uniek interieur’.
De camper-inbouw zal volgens Mercedes ook makkelijk verwijderbaar zijn, zodat de EQT Marco Polo ook bruikbaar blijft als dagelijks elektrisch vervoer. Hoe de productieversie van de EQT er uiteindelijk zal uitzien en wat de technische fiche wordt, is nog niet helemaal duidelijk. Qua looks zou hij echter relatief trouw moeten blijven aan de conceptversie, en verwacht wordt dat het technische gedeelte identiek zal zijn aan dat van de eCitan. Dat wil zeggen het 45 kWh batterijpakket dat ook gebruikt wordt in de Kangoo E-Tech Electric, goed voor een WLTP-rijbereik van 285 km. Afspraak op 2 december voor meer details.