Auto’s worden steeds properder, en daar dragen ook banden aan bij, onder andere door een lagere rolweerstand en materialen die slijtage en dus fijnstof beperken. Maar ze bestaan grotendeels nog uit synthetische materialen die niet noodzakelijk van hernieuwbare oorsprong zijn. Dat kan beter, denkt bandenproductent Goodyear, dat tegen 2030 banden wil die voor 100% uit hernieuwbare materialen bestaan.
90%
En met deze nieuwe band is het bedrijf al goed op weg. Hij is immers al voor 90% gemaakt van hernieuwbare materialen, zoals olie uit sojabonen, rijstvliezen en hars uit dennenbomen om de traditionele petroleumproducten te vervangen, terwijl ook gerecycleerd staal en polyester van PET-flessen (een idee dat Continental ook al toepaste) gebruikt worden voor de versteviging. De band zelf is ook ontworpen om zelf zo recycleerbaar mogelijk te zijn eens hij opgebruikt is.
Alleen gaat het voorlopig nog niet om een productieband. Dat zou wel kunnen, want hij heeft volgens Goodyear alle certificatie doorlopen die de banden onder onze auto’s ook krijgen, maar massaproductie is ongetwijfeld nog te duur. Toch zegt de bandenmaker dat het vandaag al sojaolie gebruikt in zijn banden en het samen met zijn toeleveranciers kijkt hoe het op korte termijn meer duurzame materialen in de productie kan verwerken. En daarnaast blijft het ook inzetten op onderzoek om tegen 2030 banden van 100% duurzame materialen op de markt te brengen.