In de jaren ‘50 lopen de zaken heel slecht voor BMW. De kleine 600 verkoopt niet goed, de grote 502 berline heeft het nog moeilijker en de coupé- en roadstermodellen 503 en 507 werden bijna niet verkocht! De Oostenrijkse invoerder en ook minderheidsaandeelhouder van het merk, Wolfgang Denzel, had het idee om een mini-BMW te bouwen , maar dan met modernere looks en prestaties dan de 600. Hij had al wat ervaring als constructeur en vroeg aan Giovanni Michelotti om voor hem een compacte wagen te tekenen op het verlengde chassis van de 600...
In de zomer van 1958 wordt het prototype voorgesteld aan de directie van BMW, die mits enkele aanpassingen zijn zegen geeft aan het model. Het daaropvolgende jaar wordt de wagen op de markt gebracht. Op mechanisch vlak treffen we een architectuur aan die motorrijders bekend in de oren zal klinken: een tweecilinder boxer van 700 cc. Hij ontwikkelt in eerst instantie 30 pk, maar ziet zijn vermogen geleidelijk aan stijgen tot 40 pk voor de ‘Sport’ uitvoering.
Meteen bij zijn lancering is het model succesvol: BMW komt met meer varianten (2-deurs berline, coupé, cabrio, Sport, Luxe,…) en brengt bijna 190.000 exemplaren van zijn economische auto aan de man. In 1962 lanceert het merk uit Beieren de ‘Neue Klasse’, een dynamische middenklasse berline die zeer succesvol zal worden. Het geld dat die laatste in het laatje brengt, redt het merk en BMW beslist in 1965 om de productie van zijn kleine, goedkope auto’s te stoppen. De 700 gaat met pensioen en krijgt geen opvolger…