De meeste mensen kopen een auto om mee te rijden, om van te genieten en om dingen te beleven. Maar sommige auto’s zijn ook voer voor verzamelaars of speculanten. En deze Enzo Ferrari (zoals het model officieel heet), die door RM Sotheby’s te koop aangeboden wordt, is er zo één. Hij rolde in 2003 uit de werkplaatsen van het Italiaanse merk, en er kwamen sindsdien amper kilometers bij op de teller.
Exclusieve supercar
De Enzo Ferrari werd in 2002 voorgesteld op het Salon van Parijs en volgde in de voetsporen van de Ferrari’s 288 GTO, F40 en F50. Het was een absolute sensatie, met een iconische Ferrari V12 en een door Pininfarina getekend koetswerk in koolstofvezel en kevlar op een chassis van koolstofvezel en Nomex dat amper zo’n 100 kg woog. Een echte rijmachine!
Ferrari zou er 399 van bouwen, al kwam er later nog één extra exemplaar, een cadeautje voor Paus Johannes Paulus II. Zoals de Ferrari-traditie geworden is, kregen enkel geselecteerde klanten de kans om er één te kopen. En dat deed een Japanse klant met dit exemplaar, met chassisnumer 132662, één van de 9 stuks uitgevoerd in ‘Argento Nürburgring’ en één van de 2 stuks met een ‘Cuoio’ zetelbekleding.
Absolute nieuwstaat
Nu, 21 jaar later, lijkt het alsof deze Enzo net uit de fabriek komt! Met 227 kilometer op de teller heeft de 651 pk sterke ‘Tipo F140B’ 6 liter V12 amper toeren gedraaid en ook de beschermingsfolie zit nog op de instaplijsten, rond de sleutel en zelfs op het gas- en rempedaal. “De ultieme tijdcapsule” noemt RM Sotheby’s het. En uiteraard krijg je er ook de instructieboekjes, een afdekhoes (die vaker gebruikt is dan de auto zelf) en een driedelige, op maat gemaakte kofferset.
Een Enzo Ferrari in absolute nieuwstaat dus, en die vind je niet meer. Ideaal voor wie er destijds geen kon kopen en er nu wel van wil genieten, of eerder voer voor een andere verzamelaar die er vooral naar wil kijken? En hoeveel zal de nieuwe eigenaar ervoor over hebben? Dat weten we op 17 maart, wanneer hij in het Canadese Blenheim onder de hamer gaat bij RM Sotheby’s.
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: