De eerste Fiat Panda is niet langer een vergeten tweedehandsje dat je voor een appel en een ei op de kop tikt. Vandaag begint de kleine Italiaanse stadsrakker aan populariteit te winnen: zijn Giugiaro-design en de uitzonderlijke terreincapaciteiten van de 4x4-versies maken er de vierwieler bij uitstek van voor bewoners van bergachtige streken met veel steile hellingen.

Deze opgewaardeerde Panda 4x4 hebben we te danken aan “Garage Italia”, een bedrijf onder leiding van Lapo Elkann, kleinzoon van Giovanni Agnelli. Hij heeft het kranige oudje elektrisch gemaakt. Verwacht daarom echter geen Porsche Taycan-prestaties, want de topsnelheid is beperkt tot 115 km/u en het rijbereik ligt op een schamele 100 kilometer. Herladen duurt in functie van je elektrische installatie 3 tot 8 uur.

Maar wat vooral in de smaak valt, is de zorg die is besteed aan de afwerking, van de JBL-luidsprekers met echte 80’s-look tot de stoelbekleding van Vitale Barberis Canonico, een gerespecteerd Italiaans bedrijf gespecialiseerd in stoffen sinds het midden van… de 17de eeuw. Het zit hem in de details… Deze Panda, die ‘Panderis’ is gedoopt, zou weldra nog het gezelschap krijgen van drie andere afgeleiden.