1.     Alfa Romeo Tonale

20191003081117alfa.jpg

Alfa Romeo gaat door een moeilijke periode, want de verkoopcijfers van de Giulia en Stelvio zakken in. Hoe kan het oude Italiaanse merk terug een duwtje in de rug krijgen? Met een SUV, uiteraard. Bij voorkeur een compact model, afgestemd op de Europese markt. Dat komt goed uit, want die staat in de plannen, maar waarschijnlijk duurt het wel nog even (een paar jaar?) voor we er echt kennis mee zullen kunnen maken.

2.     Ferrari Purosangue

20191003081116ferrari.jpg

Ferrari had “nooit” gezegd, maar je kent het spreekwoord ook wel… Naar deze SUV wordt ongetwijfeld het meest van al uitgekeken, vooral dan door de fanatieke liefhebbers van het merk die benieuwd zijn naar de eerste verhoogde Ferrari met vier deuren. De ontwikkeling is niet eenvoudig, maar de ingenieurs beloven dat het DNA gevrijwaard is, met misschien een V12 voor de topversies. Hij zal echter wel nog wat geduld vergen, want zijn onthulling is pas voor over 2 of 3 jaar voorzien…

3.     Ford Mustang SUV

20191003081116ford.jpg

Qua SUV’s stelde Ford onlangs nog de Puma voor. Maar het offensief stopt niet bij dit compacte model, want de Amerikaanse reus werkt aan een nostalgische opvolger voor zijn Bronco, met een brute look zoals we het graag zien. Naast dit model, dat niet naar Europa zou komen, verwachten we echter ook een SUV met een look geïnspireerd op die van de Mustang en een elektrische aandrijflijn.

4.     Volkswagen I.D. Crozz

20191003081117vw.jpg

Volkswagen wil graag de Dieselgate-affaire van zich afwassen terwijl die het bedrijf maar blijft achtervolgen en is daarom met een massale elektrificatie begonnen. Na de ID.3, die voor flink wat opschudding zorgde op het salon van Frankfurt, wil het merk daar nu vanzelfsprekend een SUV van afleiden. Technisch gezien is hij ongetwijfeld gebaseerd op de ID.3, maar dan met een softroad-sausje erbovenop.

5.     Aston Martin DBX

20191003081116am.jpg

Aston Martin heeft al bijna alles van deze auto vrijgegeven, behalve dan zijn finale design. Samen met de Purosangue van Ferrari bevestigt de DBX van Aston Martin – in zoverre dat nog nodig was – dat prestigeconstructeurs hun gewoonten herzien in ruil voor meer winst. Technisch gezien gebruikt de DBX Duitse organen, met een V8 van Mercedes-AMG die goed is voor 550 pk.