We hebben de voorbije jaren al flink wat elektrische auto’s op de markt zien opduiken. Daar zitten ook Restomods bij, gebaseerd op populaire oldtimers waarvan flink wat onderdelen zijn gemoderniseerd. Restomods willen een auto bieden met een klassieke look maar een moderner rijgedrag. In die categorie past de jongste creatie van het kleine Britse Everrati (ondanks de Italiaanse klinkende naam). Hij heet Signature en is een volledig vernieuwde Porsche 911 van de generatie 964 met een elektrische aandrijving.
Koolstofvezel overal
De baas van het merk belooft dat deze 964 ondanks de extra kilo’s van de batterijen “vergelijkbare rijsensaties biedt als de oorspronkelijke Porsche 911 (964), met een vergelijkbare gewichtsverdeling en totaalgewicht”. Dat is ongetwijfeld te danken aan het massale gebruik van koolstofvezel voor het magnifieke koetswerk. Volgens Everrati is de Signature zelfs lichter dan een oorspronkelijke 964.
500 pk op de achterwielen
De elektromotor die de plaats inneemt van de flat-6 ontwikkelt 500 pk. Daarmee sprint de auto van 0 naar 100 km/u in slechts 4 seconden. De batterij van 53 kWh geeft hem een rijbereik van zo’n 250 kilometer per laadbeurt. Aan een snellader volstaat één uur om van 10 naar 100 procent te gaan. Om puristen niet te sterk tegen de haren in te strijken belooft Everrati dat de transformatie volledig ongedaan kan worden gemaakt. Als de oorspronkelijke motor bewaard is gebleven, kan hij altijd terug onder de motorkap van de 964 worden geplaatst.
Mooi maar duur
Deze prachtige creatie heeft zo zijn prijs, en die sluit aan op de prestaties van de schoonheid: de startprijs ligt op 250.000 pond of iets minder dan 300.000 euro. Daar komen nog belastingen bij en de aankoop van een 964 die als basis moet dienen. Dat is een duizelingwekkende som om (zoals de bedenker het zelf zegt) “de Porsche 911 (964) te laten herboren worden voor het tijdperk van de uitstootloze mobiliteit maar met behoud van zijn ziel”.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: