Nadat Audi zijn elektrische offensief heeft ingezet met de SUV’s e-tron/e-tron Sportback en de prestigieuze vierdeurscoupé e-tron GT biedt het vandaag de meer bescheiden Q4 e-tron aan in zijn catalogus. Al is dat natuurlijk relatief, want vergelijking met zijn neven VW ID.4 en Skoda Enyaq iV waarmee hij zijn technische basis MEB deelt behoudt deze Q4 e-tron toch een meer premium positionering. Maar tegelijk verlaagt hij het toegangskaartje tot het elektrische universum bij Audi wel naar de grens van de 40.000 euro, tegenover meer dan 70.000 euro voor zijn grote broer e-tron. Om nog maar te zwijgen over de meer dan 100.000 euro die voor de explosieve e-tron GT wordt gevraagd.
What’s in a name?
Met zijn lengte van 4,59 meter is de Q4 e-tron duidelijk minder groot voor dagelijks gebruik dan de ‘normale’ e-tron, die de grens van de 4,90 meter nadert. Eigenlijk zegt zijn naam het al, want deze Q4 e-tron zit ergens tussen de Q3 (4,48 meter) en Q5 (4,68 meter) met verbrandingsmotor. Maar uiterlijk onderscheidt hij zich ervan door behoorlijk sportieve proporties.
Voor liefhebbers van het genre komt er vrij snel ook een Sportback-afgeleide met schuin afgesneden kont. Daar moet je 2.000 euro meer voor neertellen. Voor dat extra geld krijg je er meteen ook een elektrische kofferklep en het Audi Drive Select bij.
Kleine tip: ga toch even het zicht naar achteren na voor je de bestelbon tekent. In de ‘gewone’ Q4 e-tron die wij mochten testen was dat al niet om over naar huis te schrijven door de redelijk vlak liggende achterruit. Het silhouet van de Sportback zal dat waarschijnlijk niet verbeteren.
Instelbare lichtsignatuur
Een bijzondere eigenschap van deze Q4 e-tron is dat je de lichtsignatuur kan personaliseren. Via het infotainmentsysteem kan de bestuurder namelijk kiezen uit vier verschillende lichtdesigns afhankelijk van zijn humeur. Natuurlijk heeft dat vooral een hoog gadgetgehalte, maar het zal liefhebbers van lichttechnologie wel aanspreken.
Aanraakgevoelig stuur
In het interieur kom je zonder discussie in een wereld die veel hoogwaardiger oogt dan bij zijn neven VW ID.4 en Skoda Enyaq iV. De gebruikte materialen zijn veel kwalitatiever. Praktisch gezien vallen de vele extra snelknoppen op (onder meer voor de bediening van de klimaatregeling), die bij de andere twee ontbreken. Eigenlijk zien we hier net hetzelfde verschil in filosofie als tussen de VW Golf 8 en de Audi A3.
Naast de vele bergvakken (waaronder de originele flessenhouders bovenin de deuren) valt in het interieur ook het bijzondere design van het nieuwe tweespaaksstuurwiel op. Dat is namelijk niet perfect rond, al stoort dat geenszins bij dagelijks gebruik. Op zijn spaken staan aanraakvlakken die je bedient door er met je vingers over te strelen.
Ze zijn behoorlijk gevoelig en vergen een ietwat langere gewenningstijd dan wat wij ter beschikking hadden voor deze korte eerste kennismaking. Wij wipten in elk geval regelmatig over meerdere submenu’s heen wanneer we bijvoorbeeld ons gemiddelde verbruik wilden oproepen. Maar goed, als geheel is het wel functioneel. En het bedient vooral een veel uitgebreidere digitale cockpit dan in de VW ID.4 en Skoda Enyaq iV, waar die naar onze smaak te summier is. Hier heb je recht op een heel volledig instrumentenbord, zoals we van Audi gewoon zijn.
Het aanraakscherm wordt aanvankelijk aangeboden in een ‘normaal’ formaat (10,1 duim, wat ons al ruimschoots voldoende leek) maar zal later voor de liefhebbers van het genre als optie verkrijgbaar zijn in een nog grotere maat (11,6 duim). Daarvoor is het wel nog wachten tot het eind van het jaar.
Voor de volledigheid noteren we nog een modern head-updisplay dat virtual reality-technologie integreert. Die projecteert heel wat informatie rond de veiligheid of de navigatie heel precies op de voorruit.
Ideaal compromis
Dankzij een relatief lange wielbasis (2,77 meter) maakt deze Q4 e-tron een vorstelijke hoeveelheid beenruimte achterin vrij. De verhouding afmetingen-binnenmaten lijkt hier interessanter dan in de grote SUV e-tron, die in de stad veel meer intimideert door zijn formaat. En dankzij de perfect vlakke vloer passen op de achterbank ook drie personen wanneer dat nodig is.
Qua koffer maakt deze Q4 e-tron meer dan voldoende volume vrij voor dagelijks gebruik. In vijfzitsopstelling slikt hij 520 liter en wanneer je de achterbank neerklapt wordt dat tot 1.490 liter. Anderzijds voorziet deze Q4 e-tron geen extra koffer in de neus. Dat is jammer. Deze ruimte is er wel in zijn grote broer e-tron en is praktisch om de laadkabels in op te bergen zonder dat ze plaats van de bagageruimte achterin afsnoepen. Maar goed.
3 versies
Bij de lancering bestaat het gamma uit 3 versies, waarvan de belangrijkste technische eigenschappen niet geheel verrassend dezelfde zijn als in de andere modellen van de VW-groep op basis van het MEB-platform. De Q4 35 tron is het basisaanbod, met een batterij van 55 kWh (52 kWh netto). Hij wordt aangedreven door een elektromotor van 125 kW (170 pk) die de achterwielen aandrijft.
De Q4 40 e-tron en Q4 50 e-tron quattro hebben elk een batterij van 82 kW (77 kWh netto). De eerste heeft ook één motor achterin, die echter 150 kW (204 pk) ontwikkelt. De topversie geniet zoals zijn quattro-etiket verraadt vierwielaandrijving dankzij een extra elektromotor om de voorwielen aan te drijven. Het geheel ontwikkelt dan 220 kW (299 pk).
Voor wie het interesseert is het interessant om weten dat alle versies gehomologeerd zijn om te slepen. De Q4 e-tron mag in zijn tweewielaangedreven varianten aanhangers van tot 1.000 kilo meezeulen, en tot 1.200 kilo als quattro.
520 kilometer WLTP
Bij deze eerste kennismaking mochten wij rijden met de middelste versie 40 e-tron (in zijn lanceringsvariant Edition One). In deze configuratie belooft de Duitse SUV een WLTP-rijbereik van tot 520 kilometer. In de praktijk mag je in elk geval zeker rekenen op 400 kilometer bij gemengd gebruik.
Bij een rustige rijstijl in de stadsrand klokten wij op een bepaald moment af op een verbruik van 16 kWh/100 km. Na een paar forse acceleraties kwamen we tegen het eind van onze testrit uit op 18,5 kWh/100 km.
Op de snelweg lijkt het echter voorzichtiger om uit te gaan van ongeveer 300 kilometer. Standaard zijn Q4 e-trons met de grote batterij compatibel met wisselstroomladen aan een vermogen van 11 kW en tot 125 kW aan gelijkstroom voor snellaadbeurten.
Efficiënt en vloeiend
Onderweg vertoont de Q4 40 e-tron een vrij transparant dynamisch rijgedrag: efficiënt en vloeiend eerder dan demonstratief en opwindend. Bij het gebruik weten we vooral het mooie compromis te smaken tussen koetswerkondersteuning en rijcomfort, gecombineerd met een uitmuntende geluiddemping. Naast de automatische functie die het regeneratieve remmen aanstuurt afhankelijk van de rijomstandigheden is de Q4 e-tron ook uitgerust met peddels aan het stuur waarmee je de motorrem in drie stappen kan instellen. Dat maakt de rijervaring al wat actiever. Maar indien gewenst kan je ook de schakelpook van D naar B zetten, waardoor je standaard een meer uitgesproken motorremeffect geniet.
Hoeveel kost hij?
De Q4 e-tron is bij ons verkrijgbaar vanaf 41.990 euro als 35. De 40-versie die wij aan de tand mochten voelen vereist minstens 48.500 euro. De variant 50 quattro, die in België uitsluitend verkrijgbaar is in het uitrustingsniveau S-Line, kost 56.350 euro.
Dat zijn uiteraard slechts ‘richtprijzen’, zoals je bij Audi mag verwachten. De opties doen de rekening daarna heel snel oplopen. Zo kostte onze Edition One-testwagen met zeer rijkelijke uitrusting uiteindelijk meer dan 70.000 euro (73.880 euro).
Ons verdict
De Q4 e-tron bevestigt zijn premium positionering in vergelijking met zijn neven van massaconstructeurs door zijn beter verzorgde interieur en zijn doorgaans meer gelikte uitstraling. In de middelste versie e-tron 40 heeft deze SUV bovendien technische eigenschappen die meer dan volstaan voor wie hem dagelijks ‘stressvrij’ wil kunnen gebruiken. Je moet natuurlijk wel nog steeds kunnen leven met de prijsvork, die heel snel de hoogte in kan schieten als je je laat gaan met de vele opties en packs die Audi aanbiedt…
Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: