Wim Bervoets

10 JAN 2019

Deze ultrazeldzame Bugatti ademt de sfeer van de 90s

Vergeet de Veyron of de Chiron: de Bugatti EB110 is dé ultieme hypercar van het merk. En deze ultrazeldzame EB110 SS is nog eens een pak exclusiever, heeft een onwaarschijnlijk lage kilometerstand én kost je minder dan een nieuwe Chiron.

201901102241501994bugattieb110ss01.jpg

Het oorspronkelijke Bugatti, dat in het begin van de 20ste eeuw furore maakte, verzeilde in 1952 in een lange en diepe winterslaap. In 1987 kocht de Italiaan Romano Artioli, in de jaren 80 een van de belangrijkste Ferrari-dealers ter wereld, de rechten op het merk. Artioli, een verwoed Bugatti-verzamelaar, wilde het merk in zijn oude glorie herstellen met een nieuwe supersportwagen.

110 jaar Ettore

Artioli legde de lat hoog: de designers en ingenieurs werkten vier jaar lang aan een auto die de naam Bugatti voldoende eer aandeed. Het resultaat werd op 15 september 1991 in Parijs voorgesteld, dag op dag 110 jaar na de geboorte van de oprichter van het merk, Ettore Bugatti. Het resultaat kreeg dan ook de naam Bugatti EB110.

201901102241511994bugattieb110ss02.jpg

Grootmeester Gandini

De EB110 kreeg het hoekige, drukke design van de jaren 80 en vroege jaren 90 mee. Geen toeval: tekenaar Giampalo Benedini kreeg voor de prototypes de hulp van grootmeester Marcello Gandini, de man die onder meer de Lamborghini Countach tekende. Onderhuids zag de Bugatti EB110 het al groots: hij kreeg een 560 pk sterke 3,5 liter grote V12 met vier turbo’s en vijf kleppen per cilinder, die via een manuele zesbak de vier wielen aandreef.

Koolstof en kevlar

Niet veel later, op het salon van Genève in 1992, volgde de EB110 Super Sport. Een gewijzigd motormanagement en vrijere uitlaat zorgden voor 610 pk, koolstof en kevlar voor een gewichtsverlies van 150 kilogram. 0-100 km/u duurde amper 3,2 seconden en de topsnelheid bedroeg 355 km/u. Daarmee paste deze Bugatti EB110 Super Sport perfect bij andere 90s-hypercars, zoals de McLaren F1.

201901102241511994bugattieb110ss03.jpg

Link met Lotus

Uiteindelijk ging het Bugatti van Artioli in 1995 ten onder aan de turbulente economie en de grootse plannen van Artioli: in 1993 had hij het Britse merk Lotus overgekocht van General Motors, dat hij in 1996 aan het Maleisische Proton moest doorverkopen. Maar niet nadat hij de naam van zijn kleindochter aan een kleine en lichte Lotus had gegeven: Elise. De rechten op Bugatti belandden in 1998 bij huidige eigenaar Volkswagen.

201901102241521994bugattieb110ss04.jpg
201901102241531994bugattieb110ss05.jpg

Amper 916 kilometer

Van de Bugatti EB110 werden er maar 139 exemplaren gemaakt, waarvan 30 stuks van deze EB110 SS. Dit exemplaar werd in 1994 nieuw geleverd aan een Duitse dame, en belandde via een omzwerving in Japan uiteindelijk in Zwitserland. Toch heeft deze EB110 SS amper 916 kilometer op de teller. En met een geschatte waarde van 1,3 tot 1,8 miljoen euro tijdens de veiling van RM Sotheby’s in Parijs op 6 februari lijkt dat bijna een koopje. Zeker als je weet dat een nieuwe Bugatti Chiron je minstens 2 miljoen euro kost…

201901102241531994bugattieb110ss06.jpg

Advertentie
Advertentie
Advertentie