De Corniche was ontwikkeld als een performance-versie van de nieuwe berline MkV, die in oktober 1939 op de markt zou komen. Met zijn nieuwe, meer gestroomlijnde profiel vormde het uiterlijk van deze Corniche een radicale stijlbreuk met de traditionele Bentleys van de jaren 1920 en 1930. Hij zou daarna alle naoorlogse Bentley-modellen gaan beïnvloeden, van de R Type Continental tot de huidige Continental GT. Alleen: de oorspronkelijke Corniche is niet meer. In augustus 1939 werd hij zwaar beschadigd door een ongeval bij testwerk op de wegen van Frankrijk.
Hij werd naar Engeland verscheept voor herstelling, maar hoewel het chassis heelhuids tot in de fabriek in Derby geraakte… ontbrak het koetswerk. Dat werd hersteld in een atelier in Frankrijk, maar weer vernield in een bombardement op de stad Dieppe net voor het naar Engeland moest worden teruggestuurd.
Restauratie op de klassieke manier
Vandaag herrijst deze verdwenen Corniche echter uit zijn assen dankzij een volledige restauratie door het atelier Mulliner, dat ook verantwoordelijk is voor speciale verzoeken van Bentley-klanten. Met behulp van de vaardigheden van traditionele koetswerkbouwers en originele onderdelen in combinatie met nieuw gemaakte stukken op basis van technische tekeningen van weleer hebben de ambachtslui van Mulliner deze unieke Corniche weten te reconstrueren. Ze vertrokken daarbij in de eerste plaats van mechanische onderdelen van de MkV en van de paar overblijvende stukken van de eigenlijke Corniche.
Deze ‘nieuwe oude’ Corniche zal voor het eerst aan het publiek worden getoond tijdens het Salon Privé in Blenheim Palace (september), voor hij wordt toegevoegd aan de historische collectie van Bentley. Later zal hij dan te zien zijn tijdens evenementen over de hele wereld.