Porsche viert dit jaar heel wat jubilea: 60 jaar Porsche 911, 80 jaar Wolfgang Porsche, 100 jaar 24 uur van Le Mans waarin Porsche een belangrijke rol speelde en ook 75 jaar Porsche 356. Dat laatste model was ook het eerste dat onder de merknaam Porsche verkocht werd in 1948, wat betekent dat ook het merk dus dit jaar zijn 75ste verjaardag viert. De Vision 357 is dan ook een soort verjaardagscadeau van het Porsche designdepartement, met de 356 als inspiratiebron. De naam 357 werd nog nooit gebruikt, en was dus een logisch vervolg.

Carte blanche

VROOM.be: Wat was precies jullie designopdracht?
Michael Maurer: Het Porsche designdepartement heeft het geluk om af en toe volledig zijn eigen ding te kunnen doen, zonder rekening te moeten houden met praktische haalbaarheid, wettelijke vereisten en andere belemmeringen. Gewoon creatief bezig zijn met design, waaruit waardevolle ideeën kunnen ontstaan voor onze designfilosofie. We hebben een klein budget om een aantal van die creatieve ideeën werkelijkheid te laten worden, iets wat je ook kan zien in onze ‘Unseen’ collectie. De Vision 357 is ook zo’n project waarbij we ‘carte blanche’ kregen.

VROOM.be: Is een ode brengen aan een icoon als de 356 geen moeilijke opdracht?
Michael Maurer: De Vision 357 is een poging om het verleden, het heden en de toekomst op een coherente manier te verenigen, met proporties die doen denken aan de 356, maar zonder te retro te zijn. Heel veel druk voelden we dus niet bij de uitwerking. We hebben ons natuurlijk wel de vraag gesteld of het een passende ode was voor de verjaardag.

VROOM.be: Waar bent u het meest trots op bij de Vision 357, en zullen we die elementen ook terugzien in toekomstige modellen?
Michael Maurer: Eén van mijn favoriete elementen is het design van de wielen, omdat die verwijzen naar de montage van het wiel op de trommelremmen in het verleden, en omdat we hier geen rekening moesten houden met de stroomlijn zoals bij productievelgen het geval is. Maar ik hou vooral ook van de achterkant van de wagen: de verticale achtersteven en het koelrooster dat lijkt op een racestreep. En ook de in het koetswerk ingewerkte lichten voor- en achteraan: die zorgen ervoor dat de oppervlakken van de wagen worden geaccentueerd, maar dat is iets wat met de huidige technologie moeilijk te realiseren is op een straatlegale auto.

Niet elektrisch

VROOM.be: De basis van de Vision 357 is het platform van de 500 pk sterke 718 Cayman GT4 RS. Niet dat we willen klagen, maar als het een toekomstvisie is, waarom is hij dan niet elektrisch?
Michael Maurer: We hebben een elektrisch platform overwogen, maar uiteindelijk zijn we gegaan voor het onderstel van de 718 Cayman GT4 RS. Die keuze heeft geen filosofische of strategische reden, maar we hadden geen restricties, dus waarom niet? Hij ook rijden op Porsche e-fuel, wat een belangrijke brandstof is voor de toekomst van de bestaande modellen van Porsche, waarvan er nog veel rondrijden.

VROOM.be: Zullen we de Vision 357 ooit rijdend zien?
Michael Maurer: Het is een studie rond het koetswerkdesign. Hij wordt tot midden februari statisch getoond op de ‘75 Years of Porsche sports cars’ op het DRIVE Forum van Volkswagen Group in Berlijn. Daarna wordt hij getoond op een aantal internationale events doorheen het jaar, maar daarover volgt later meer.