Heel wat autobouwers geloven in de brandstofcel en blijven investeren in waterstoftechnologie. Dat is onder andere het geval bij Toyota, BMW, Hyundai, Honda en ook Renault, en dat ondanks het feit dat vooral elektrische voertuigen (met batterij) de wind in de zeilen hebben. Bij Volkswagen is waterstof geen thema. Dat is in elk geval wat Thomas Schäfer, de CEO van de autotak van Volkswagen, verklaarde bij de collega’s van AutoBild España tijdens de CES in Las Vegas.
Volgens Schäfer kleven er nog teveel nadelen aan waterstof in vergelijking met elektriciteit en moet de technologie verder rijpen. “Het is niet competitief, zeker wat de personenwagens betreft. Het reservoir neemt teveel plaats weg van het interieur,” legde hij uit. “Het is te overwegen voor bedrijfsvoertuigen, maar niet voor personenwagens, dus ik zie geen concrete toepassingen in het komende decennium. Niet bij Volkswagen.”
Bij de concurrentie zijn, historisch gezien, Toyota en BMW het meest actief op waterstofvlak, maar ook Hyundai heeft zijn plaats verworven in deze niche. Van de BMW X5 zou er trouwens een versie komen op waterstof (met een beperkte serieproductie), terwijl Toyota na de Mirai (de eerste in serie gebouwde waterstofauto) onlangs ook een Corolla Cross H2 Concept onthulde, die zou kunnen leiden tot een versie voor het grote publiek.