Het is nu officieel: het Brussels Parlement keurde het uitstel goed voor de verstrenging van de lage-emissiezone, die in januari 2025 van kracht zou worden in de hoofdstad. Maar dat gebeurde niet unaniem...
Eigenaars van een Euro 5 diesel blijven dus zonder te betalen welkom in Brussel, en dat tot 1 april 2027. Dat las je vorige maand al op Vroom, maar de beslissing werd vrijdag pas officieel goedgekeurd door het Brussels Parlement. MR, PS, Les Engagés, Open VLD, PTB, Team Fouad Ahidar en Vlaams Belang stemden voor het uitstel. Groen en Ecolo stemden uiteraard tegen, maar ook DéFi deed dat. N-VA, Vooruit en CD&V onthielden zich dan weer. Maar wat betekent die beslissing in de praktijk?
Euro 5 diesel en Euro 3 benzine blijven toegelaten in 2025
Vanaf januari 2025 blijft Brussel dus toegankelijk voor alle voertuigen van de types M1 en N1 die rijden op benzine, LPG of CNG en die minstens voldoen aan de Euro 3-norm. Rij je met een diesel, dan moet die minstens voldoen aan de Euro 5-norm om zonder toeslag te betalen de hoofdstad binnen te mogen. Om te weten welke Euronorm jouw voertuig heeft, kijk je best op het inschrijvingsbewijs. En als er geen vermelding staat, check je dat best aan de hand van de eerste inschrijvingsdatum van je auto.
De verdere verstrengingen blijven van kracht
Het Brussels Parlement heeft ook beslist hoe het verder moet met de lage-emissiezone in het gewest. De objectieven en beperkingen om in de toekomst de hoofdstad binnen te mogen rijden, blijven onveranderd. Alleen de toegangsbeperking voor Euro 5 diesels wordt dus uitgesteld. Voor benzinevoertuigen wil dat zeggen dat Euro 3-modellen in Brussel niet meer welkom zijn vanaf 2028, Euro 4 tot en met 6d-TEMP vanaf 2030 en Euro 6d vanaf 2035. Voor de diesels veranderen de toegangsvoorwaarden op 1 april 2027, wanneer Euro 5-modellen niet meer welkom zijn, en vanaf 2028 is het ook over en uit voor de Euro 6b, c en d-TEMP. Euro 6d en 6e diesels zijn vanaf 2030 niet meer welkom.