Diesels, die lange tijd bejubeld werden om hun koppel aan lage toerentallen, wordt vandaag vaak gezien als een verouderde en vervuilende aandrijfvorm! Een omwenteling die logisch is in het licht van de geëlektrificeerde alternatieven die de huidige automarkt te bieden heeft? Of net in tegendeel, een eenzijdige visie die nuance mist rond een aandrijving die zijn laatste noot nog niet gezongen heeft? We doen de check aan de hand van 5 punten!

Advertentie
Advertentie

Hoewel de diesel zijn gouden tijdperk beleefde van in de jaren ‘90 tot halverwege de jaren 2010, viel hij vervolgens snel uit de gratie: hij werd met de vinger gewezen omwille van zijn vervuilende uitstoot, al snel afgestraft op fiscaal vlak en ook in het gebruik, met de LEZ’s (Lage Emissie Zones) die hem geleidelijk aan weren. Een 180 graden-bocht die een zware impact heeft op de verkoop. In die mate zelfs dat er nog maar een handvol autobouwers dieselmodellen in hun catalogus hebben staan. Moeten we hem definitief vergeten?

1. Gebruiksbeperkingen: een toekomst in gevaar? Of een slecht excuus?

Dit is ongetwijfeld het grootste pijnpunt: heel wat stedelijke gebieden hebben beslist om lage emissiezones in te richten, met de diesel vaak als eerste slachtoffer. We denken daarbij uiteraard aan Antwerpen, Gent en Brussel (ook al stelt de hoofdstad het verbod voor Euro 5 diesels uit van 2025 naar 2027 en rijzen er vragen rond het beleid in de 2 Vlaamse steden), maar ook aan heel wat andere Europese steden. Hoe dan ook: het lijkt duidelijk dat op min of meer lange termijn (en zeker in de loop van het volgende decennium) de diesel niet meer welkom zal zijn in de grootstedelijke gebieden. Wordt het gebruik van diesels daarmee definitief in gevaar gebracht? Niet noodzakelijk: we zien op korte termijn niet meteen een verbod komen buiten de grote steden. Bovendien is de mobiliteit in de grootstedelijke gebieden steeds ingewikkelder voor automobilisten (al dan niet bewust…), en is het onze manier van verplaatsen in het algemeen die we moeten herbekijken. De auto heeft er effectief minder en minder een plek. Dat de diesel binnenkort verbannen wordt, is maar een voorbode van het lokale beleid dat dat hard pusht in de richting van alternatieve oplossingen (openbaar vervoer, zachte mobiliteit, …). Dat betekent natuurlijk niet dat het geen handicap is voor de diesel, want zelfs de occasionele passage wordt een stuk ingewikkelder gemaakt (via betalende passen) of zelfs gewoonweg verboden.

2. Besparing in het gebruik: rekenwerk is nodig

Dat de diesel twee decennia lang een gouden tijdperk beleefde, heeft hij voornamelijk te danken aan de besparing die hij bood in het gebruik. En ook vandaag blijft dat van toepassing: in vergelijking met een gelijkaardig vermogen/cilinderinhoud blijft een diesel zuiniger dan een benzine. Dat argument weegt vandaag wel minder door, aangezien de prijs van diesel die van benzine ingehaald heeft. Maar toch: voor veelrijders kan de diesel nog steeds een goedkope oplossing zijn. En dan hebben we het vandaag over automobilisten die zo’n 40.000 km per jaar afleggen, waarbij lange verplaatsingen op grote wegen kostenplaatje kunnen beïnvloeden: aan een constante snelheid op de autostrade is de zuinigheid van een diesel op zijn minst indrukwekkend! Bovendien stijgt het verbruik van een diesel veel minder snel dan bij een benzine- of dieselmotor. Een zwaar voertuig, of één dat regelmatig lasten sleept, zal een dieselmotor veel zuiniger zijn dan een benzine met een vergelijkbaar vermogen. Voor grote SUV’s, bestelwagens en ander wegtransport is het dus de aanbevolen keuze! En het onderhoud? Toegegeven, met al hun filters is het onderhoud van diesels vandaag duurder dan vroeger. Laat je dus op voorhand informeren over de onderhoudskosten en neem die parameter mee op in de berekening.

3. Fiscaliteit: hét grote pijnpunt?

In Vlaanderen wordt de diesel harder gestraft dan de benzine. In Wallonië wordt hij omwille van zijn beperkte uitstoot in vergelijking met een gelijkaardige benzine minder benadeeld door de ‘eco-malus’. Maar opgelet: de regels op dat vlak zullen evolueren. Onthou in elk geval dat de schadelijke uitstoot (niet te verwarren met de uitstoot van broeikasgassen zoals CO2) van een diesel als erger beschouwd wordt, wat hem een steeds zwaardere belastingdruk oplevert. Terecht of onterecht...

4. Gebruikscomfort

De diesel, die al eens verweten werd het geluid van een tractor te maken en te stinken, heeft die negatieve bijklank achter zich gelaten: hij is geraffineerd, vooral wanneer hij meer dan 4 cilinders telt, en moet qua gebruikscomfort niet onderdoen voor een benzinemotor. Meer nog: een dieselmotor biedt vaak een superieur koppel in de lage toerentallen in vergelijking met een benzine, wat bijzonder aangenaam is, vooral om te slepen of bij terreingebruik. Bovendien kan je dankzij het lage verbruik genieten van een bijzonder groot rijbereik, soms meer dan 1.000 km! Daar kunnen bestuurders van een elektrische auto alleen maar van dromen...

5. Prix

In nieuwe auto’s is een diesel nauwelijks nog verkrijgbaar. Slechts een handvol (grote) modellen hebben er nog één onder de motorkap. Iets voor jou? Let in elk geval op: gezien de  de gebruiksbeperkingen die zich aftekenen, zal de restwaarde van diesels zonder twijfel te lijden hebben… Wat ook betekent dat er koopjes te doen zijn op de tweedehandsmarkt!

Conclusie

Neen, de diesel is niet dood, want hij biedt een aantal intrinsieke voordelen. Als je een veelrijder bent, voornamelijk lange afstanden rijdt op de autostrade en bovendien ook nog eens stadscentra vermijdt, dan is de diesel iets voor jou. En als je regelmatig een caravan aan je trekhaak hangt, is het zelfs veruit de slimste keuze! Maar voor je een nieuw voertuig koopt, overloop je toch best eens onze tweedehandsrubriek. Je kan er misschien wel een mooie slag slaan!