Alles begon bij het Volkswagen-schandaal, dat al gauw omgedoopt werd tot Dieselgate. Het schandaal bracht aan het licht dat er malware was geïnstalleerd (een stuk software) dat tijdens de homologatietests de NOx-uitstoot kon manipuleren. Het nieuws sloeg in als een bom en had meteen een zeer grote impact. Allicht te groot, omdat in de weken die volgden nogal wat geruchten danig werden overdreven.
Nox en geen CO2
Volkswagen had in de nasleep van Dieselgate ook gecommuniceerd dat de CO2-uitstoot van een aantal modellen niet correct was meegedeeld, maar dit staat los van het gesjoemel met de NOx-uitstoot. De CO2-uitstoot heeft overigens ook maar een impact op 36.000 wagens, terwijl de malware die de NOx-waarden aanpaste van toepassing is op 11 miljoen voertuigen. Het gaat dus duidelijk over twee verschillende zaken. Het ene is gelinkt aan malware (NOx), het andere aan foutieve metingen (CO2).
Hoe weet je of je wagen bij Dieselgate is betrokken?
De motoren die beïnvloed zijn door de spionage software die de foute NOx-waarden doorgaf, zijn type EA 189 motoren. Dat zijn de 1.2, 1.6 en 2.0 TDI motoren die wereldwijd 11 miljoen voertuigen aandrijven. Daarvan zijn er 2,1 miljoen Audi’s, 1,2 miljoen Skoda’s en 800.000 met een Seat-badge. Volkswagen is belast met de taak om elke eigenaar persoonlijk te contacteren en een oplossing aan te bieden.
Terughoudendheid
Als particulier kun je onmogelijk zelf nagaan of je wagen al dan niet betrokken is bij Dieselgate. In de nasleep van het schandaal hebben heel wat organisaties verschillende tests in het leven geroepen, maar enige vorm van terughoudendheid bij deze resultaten is hier wel geboden. Niet zelden doen deze organisaties dat om een concurrentieel voordeel te behalen en de tests worden zelden in optimale omstandigheden afgelegd, laat staat in vergelijkbare situaties.
Cijfers om te vergelijken
Het officiële brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn cijfers die toelaten om wagens met elkaar te vergelijken, maar ze zijn vooral een parameter. Het zijn waarden die bekomen zijn in laboratoria en in optimale omstandigheden. Op de openbare weg kun je dergelijke waarden benaderen door een zeer geconcentreerde, defensieve en bedachtzame rijstijl, maar het gros van de bestuurders zal doorgaans 20 tot 40% meer verbruiken dan officieel aangegeven.