Zijn naam doet iets anders vermoeden, dus geven we zeker mee dat de C63 AMG zijn atmosferische 6,2 liter grote V8 naar de prullenmand verwees. In zijn plaats vinden we - onder de fraai vormgegeven motorkap - het hart van Hare Majesteit, de Mercedes-AMG GT, terug! Een volledig nieuwe motor die nog steeds acht cilinders in V-opstelling heeft, maar het wel doet met een cilinderinhoud die werd teruggebracht naar 4 liter. De twee turbo’s die in het midden de krachtcentrale stevig aanblazen, zorgen voor een topvermogen van 475 pk op de klassieke versie en voor 510 pk op het s-model. Met slechts 431 pk moet de BMW M3 op papier alvast de duimen leggen.

Bodybuilding
In stilstand is de C63s AMG intimiderend. Zijn velgen, de wielkasten, zijn extra luchtinlaten en zijn matgrijze koetswerkkleur staan ‘m als gegoten. De C-Klasse C63s AMG is een meer dan sportieve jongen, maar hij houdt het te allen tijde stijlvol. Binnenin is verfijning aan de orde van de dag: speciale naden in het leder, aangepaste wijzerplaten, het AMG-logo dat her en der opduikt en een klein stuur dat dikker aanvoelt.

BRAOUM
Maar het is vooral bij het starten dat deze wagen je wakker schudt. Sterker zelfs, de motor is instaat om doden wakker te schudden. Een helse, beestig grommende brul klatert uit zijn uitlaten. Sidder ende beef voorbijgangers! De automatische zevenversnellingsbak met dubbele koppeling heeft niet dezelfde zachte bediening als een klassieke automaat en hij vraagt de nodige voorzichtigheid als je wil vertrekken.

Met een lichte voet zetten we deze C-Klasse in beweging. Zijn stuggere stuurgedrag, zijn ingekorte draaicirkel en de duivelse donder uit de uitlaten maken van deze C63s AMG allesbehalve een ideale stadswagen. Hij is nadrukkelijk aanwezig, terwijl het geluid van de motor tegen de gevels naar boven klatert. Daarenboven zal het duiveltje in jezelf ook af en toe op de knop willen duwen die de uitlaat in sport-modus zet. Neen, snel weg van de stadsomgeving.

Rebel without a cause 
En snel gaat het, want zo’n C63s AMG, wat betekent dat nu echt? Het betekent: Oh My God, dit is supersonisch snel! De wagen heeft een explosief dragster-kantje dat bij de minste aanzet van je rechtervoet luidkeels ‘BOE!’ roept. De motor wil niets liever dan zijn volledige paardenstal naar buiten gooien, aan eender welk toerental, in gelijk welke versnelling. En dat terwijl de snelle sensaties worden begeleid door een uitzonderlijke symfonie die de wagen met een muzikale cocon lijkt te omhullen. En de versnellingsbak, die schakelt zo snel dat de glimlach op je gezicht zich nog dieper in je wangen kerft.

Tegenover deze wagen lijken GTI’s doordeweekse, kortademige stadswagens. Wat hij ook verslindt, zijn de overlevingskansen van je rijbewijs. Wagens met een dergelijk potentieel hebben de gecontroleerde omgeving van een circuit nodig om helemaal tot hun recht te komen. En daar zul je ruimschoots je handen mee vol hebben, want ook het chassis werd allesbehalve genegeerd.

Progressief, tot op zekere hoogte
Het is pas wanneer de wagen echt vooruit mag gaan dat alles in zijn plooi valt en het een harmonieus geheel wordt. Het ultra-directe stuur bedient een erg precieze voortrein, terwijl je de achterkant mee kunt laten bewegen als je rechtervoet daar nadrukkelijk om vraagt. Het daaropvolgende overstuur is progressief en laat zich gemakkelijk opvangen. Mercedes geeft het ESP drie modi mee: ON, SPORT en OFF. Dat helpt uiteraard wel, maar hou er toch vooral rekening mee dat dit beest nog steeds 510 pk uitbraakt en de gigantische hoeveelheid koppel van 700 Nm naar de achterwielen stuurt…

Hij is misschien wat eenvoudiger te besturen op de limiet ten opzichte van een BMW M3/M4, maar de Mercedes C63s AMG heeft ook een voorpartij die iets zwaarder aanvoelt. Dat geeft zijn temperament een geruststellend kantje, maar hij is daardoor minder efficiënt in de juiste ervaren handen.

En waar zit het comfort?
Met een dergelijke krachtcentrale tussen de voorwielen, hebben de Duitse ingenieurs hun stinkende best moeten doen om een uitgekiend compromis te vinden. Verwacht niet het comfort dat je krijgt bij een 200 benzineversie, maar we kunnen je ook gerust stellen en meedelen dat de C63s AMG nooit zo hard als een plank wordt. De vering heeft nog een zekere marge om grote oneffenheden weg te werken, maar dan zorg je er best voor dat de “Confort”-modus is geactiveerd. In die setting kun je vlot over het Belgische wegdek rijden. Wat geluidsisolatie betreft, zijn we maar wat blij met de volle aanwezigheid van de V8 in het interieur, maar die enkele hardnekkige rijgeluiden waren we toch liever kwijt dat rijk.

Prijzen
Met een prijskaartje van 81.675 euro is de Mercedes C63 AMG ongeveer 4.000 euro duurder dan de BMW M3. In ruil daarvoor krijg je wel een krachtigere motor en behoort ook de automatische versnellingsbak tot de standaarduitrusting. Voor de s-versie moet je 90.145 euro neer tellen. Doe er de noodzakelijke lading aan leuke opties bij en je kijkt tegen een budget van ongeveer 110.000 euro aan…

Aan de benzinepomp gaat de teller lekker door, al is je rijstijl hier de doorslaggevende factor. Met een normale rijstijl en volgens de wettelijk toelaatbare snelheden heeft deze Mercedes genoeg aan 12,5 l/100 km en dat is meer dan behoorlijk. Maar wie een chronisch zware voet heeft, die kijkt al gauw aan tegen een verbruik van 20 l/100 km.

Conclusie
We moeten toegeven dat het niet eenvoudig is om objectief te blijven tijdens een testrit met zo’n wagen. De fans van dit model mogen we geruststellen: de turbo’s hebben de fantastische symfonie van de V8 niet gefnuikt en het chassis won aan precisie. Onder de vleugels van een merk dat eerder klinische producten weet af te leveren, brengt de turbulente AMG-afdeling de naald weer in balans en produceren ze wagens met een zeer uitgesproken karakter. Aan een zeer uitgesproken prijs, dat dan weer wel.