Mahindra verwerft dus het prestigieuze Italiaanse bedrijf en telt daar 33 miljoen euro voor neer. Een schijntje voor een legendarisch merk dat ontwerpen creëerde voor tractoren, 4x4’s, de telecomsector, enz. Het Indiase Mahindra stelt wereldwijd zo’n 200.000 mensen te werk en had in 2014 een omzet van meer dan 15 miljard euro.

Mahindra is niet aan zijn proefstuk toe. Enkele maanden geleden kocht het ook al Peugeot Scooters om zo zijn positie in dit belangrijke segment op de Indiase markt te verstevigen. Bij de overname van Pininfarina waren er andere strategische belangen. De Indiase onderneming wil de automarkt in Europa en Amerika veroveren met erg gewilde producten.

Opgericht in 1930 in Turijn stortte Pininfarina zich vrij snel op het ontwerpen van auto’s. Het werkte samen met Volvo, Ferrari en Alfa Romeo en ontwierp fantastische wagens zoals de Ferrari 250 GT Coupé. De laatste jaren ging het bedrijf door een moeilijke financiële periode, waardoor het zich in 2011 louter ging concentreren op ontwerpen en engineering.