BMW had het aangekondigd: na de M2, M3 en M4 zou ook de M5 recht hebben op de voorkeursbehandeling van de modellen met een CS-logo. Dat betekent: een lager gewicht, meer vermogen en een geoptimaliseerde ophanging.
Vandaag maken we kennis met het resultaat van deze transformatie. De M5 CS verliest 70 kilo in vergelijking met de M5 Competition, onder meer door de achterbank te vervangen door individuele kuipzitjes – hij wordt dus een strikte vierzitter. De middenarmsteun voorin wordt vervangen door een ultralicht vast exemplaar en verder wordt op gerichte plaatsen kunststof versterkt met koolstofvezel ingezet.
De 4.4-V8 uit de M5 (Competition) wint nog een handvol pk’s en piekt op 635 pk. Op die manier kan deze M5 CS de titel van de krachtigste M uit de geschiedenis claimen. Deze kracht wordt uiteraard nog steeds doorgegeven via de vierwielaandrijving van de andere M5-versies, die naar wens kan overstappen op achterwielaandrijving.
Omdat de M5 CS is ontwikkeld om af en toe een circuit te kunnen bezoeken, staat hij op Pirelli P Zero Corsa-banden en een anders afgestelde ophanging. Hij kan van 0 naar 100 km/u optrekken in 3,0 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 305 km/u.
De beperkte reeks komt in de lente van 2021 op de markt. Het Belgische prijskaartje? 183.605 euro, of 60.105 euro meer dan een ‘gewone’ M5.