SUV’s zijn immens populair in Europa, maar van zijn in 2015 gelanceerde Kadjar had Renault meer verwacht. Vooral aangezien C-segment SUV’s tegenwoordig bijna een kwart van de automarkt voor hun rekening nemen. Exit Kadjar dus, en meteen verwijst Renault de naam ook naar de prullenmand, na amper één generatie. De nieuwe C-segment SUV van het Franse merk krijgt de naam Austral, die volgens de marketingafdeling moet doen dromen van avontuurlijke reizen op andere continenten. Maar natuurlijk zal hij zijn dagen grotendeels slijten op het asfalt en tijdens meer alledaagse verplaatsingen.
CMF-CD
Om die alledaagse verplaatsingen zo comfortabel en veilig te laten verlopen, is de Austral de eerste Renault die op het nieuwe CMF-CD platform gebouwd wordt, dat het Franse merk samen met Nissan ontwikkelde en ook al onder de nieuwe Qashqai zit. Dat biedt de nieuwste snufjes op het vlak van comfort en veiligheid, met 32 rijhulpsystemen en ook zaken als de verbeterde 4Control vierwielsturing, maar is niet ontwikkeld voor 100% elektrische auto’s. Daarvoor heeft het merk het CMF-EV platform van de Mégane E-Tech Electric in huis, waarop later allicht een elektrische SUV gebouwd zal worden.
De Austral houdt het dus bij de 1.3 mild hybrid (12V) met 140 of 160 pk die we al kennen uit de Arkana en de nieuwe 1.2 driecilinder met 48V mild hybrid technologie (130 pk) en een E-Tech full hybrid op basis van diezelfde driecilinder, met 160 of 200 pk. Geen plug-in hybride, die volgens Renault voor de meeste klanten weinig meerwaarde zou bieden ten opzichte van de full hybrid, rekening houdend met een eventuele 100% elektrische SUV in de toekomst. De zuinigste versie, de Austral E-Tech Hybrid, verbruikt volgens de WLTP-norm 4,6 liter benzine per 100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 105 g/km. Niet slecht voor een SUV van dit kaliber.
‘Sensual Tech’ design
Renault ontwierp de Austral volgens zijn ‘Sensual Tech’ designfilosofie, die het koetswerk een “atletisch, sensueel en hoogtechnologisch” karakter moet geven. Of dat gelukt is, laten we aan je eigen inschattingsvermogen over, maar met zijn brede radiatorrooster met dambordpatroon in ‘ice black’, gesculpteerde motorkap en nieuwe lichtsignatuur in de LED-koplampen is hij in elk geval duidelijk herkenbaar wanneer je hem in je achteruitkijkspiegel ziet opdoemen.
In profiel is de lijn minder uitgesproken, maar met zijn grote wielen (velgen tot 20 duim) en gespierde wielkasten oogt hij eerder sportief, vooral met het dak in een contrasterende kleur. Op de standaard Austral benadrukt het verchroomde omranding van de achterste zijruiten de licht aflopende daklijn, maar bij de ‘Esprit Alpine’-uitvoering is die in het zwart uitgevoerd. Achteraan lopen de hooggeplaatste LED-achterlichten bijna door tot in het midden van de motorkap, tot aan het grote Renault-logo met daaronder een Austral-opschrift.
Cockpit-gevoel
Binnenin valt je oog meteen op het de ruim bemeten schermen, 12 duim groot voor zowel de configureerbare tellerpartij als het centrale OpenR-scherm met het Android Auto besturingssysteem van Google, dat we voor het eerst konden ontdekken op de nieuwe Mégane E-Tech Electric. Een 9,3 duim head-up display projecteert de essentiële informatie op de voorruit. Vooraan zit je in de Austral als het ware in een cocon, met het betere cockpit-gevoel, en de materialen zijn verzorgd. Terwijl je in de Mégane lindehout krijgt, koos Renault hier voor essenhout, en net als bij de berline krijg je in deze SUV een licht dat zich doorheen de dag aan je bioritme aanpast.
De koffer, die past zich dan weer aan je bagagenoden aan, dankzij een over 16 cm verschuifbare achterbank, van 500 liter (430 in de E-Tech Hybrid) tot 575 liter (555 in in de E-Tech Hybrid), en zelfs 1.525 met de achterbank neergeklapt, alles gemeten volgens de VDA-norm.
De orderboeken voor de Renault Austral worden in de loop van de lente geopend, maar de eerste leveringen volgen pas in de tweede jaarhelft.