Het is een elektrische auto, maar ook weer niet. Het is een hybride, maar ook weer niet. De Qashqai e-Power rijdt 100% elektrisch, met een 188 pk sterke elektromotor, maar je kan hem niet opladen. Daarvoor gebruikt hij een 156 pk sterke 1.5 liter grote driecilinder turbo, die daarvoor aan een optimaal toerental draait om het verbruik te beperken. Over het verbruik gesproken: volgens de WLTP-cyclus verbruikt de Qasqai e-Power 5,3 liter per 100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 119 g/km. Meer dan de nieuwe Renault Austral ‘full hybrid’ die op hetzelfde platform gebouwd is…
Waarom?
Wat is dan het nu van het e-Power systeem dat Nissan gebruikt? Volgens Nissan rijden Europese bestuurders meer dan 70% van de tijd in de stad of op kleinere wegen, maar willen ze liever niet aan rijplezier inboeten om ecologisch te rijden, en willen of kunnen ze vaak niet opladen. Met de E-Power krijgen ze volgens het merk het rijplezier van een elektrische auto, met veel instant koppel, zonder hem te moeten opladen. En in de stad zal hij minder uitstoten dan een hybride, omdat hij minder variaties maakt in toerentallen, en daardoor ook minder geluidsoverlast veroorzaken. Dankzij de relatief kleine batterij kost hij ook minder dan een plug-in hybride, waarbij de batterij niet alleen in het gewicht, maar ook in de prijs zwaarder doorweegt.
De Qashqai e-Power moet tegen de zomer bij de dealer staan, maar hoe hoe hij rijdt, vertellen we je binnenkort.