Het Formula E-kampioenschap bestaat al 10 jaar en vanaf volgend seizoen is het tijd voor een derde generatie van de elektrische eenzitter. Wat het design betreft is de derde generatie nog een stuk futuristischer dan de huidige. Maar als je voorbij de bijzondere driehoekige vormen en het kameleon lakwerk van deze nieuwe uitvoering kijkt, zijn de aanpassingen veelbelovend!

Minder gewicht, meer power

Deze Gen3 weegt 60 kg minder voor een totaal van 840 kg. Daarmee komt hij in de buurt van de huidige generatie F1’s. Hij wint ook aan kracht dankzij een nieuwe motor, die op de achteras gemonteerd is en 350 kW levert, of 476 pk. Dat is 136 pk meer dan het huidige model. Door die vermogensboost moet de top van deze bolide stijgen naar 320 km/u!

Pitstops om op te laden? 

Een tweede motor, die enkel dient om energie terug te winnen, zit op de voortrein. Er is geen sprake van vierwielaandrijving, de Formule E-bolides blijven achterwielaangedreven. Maar het regeneratievermogen bij het remmen stijgt naar 600 kW! Daardoor hebben ze achteraan geen schijfremmen meer nodig! 600 kW is ook het maximale laadvermogen. Leidt dat tot eventuele pitstops om te laden en dus ook de mogelijkheid om langere races te organiseren? Afspraak volgend seizoen om te zien of deze aanpassingen de races nog spannender maken.

?