Het radicale en agressieve koetswerk van het model verwijdert de D8 GTO-RS nog verder van de Lotus Seven die Donkervoort inspireerde. Deze D8 ziet er bovendien niet alleen agressief uit: onder de motorkap huist een vijfcilinder-in-lijn turbobenzine van 2,5 liter. Die lenen de Nederlanders van Audi, en ze voeren hem op tot 380 pk.

715 kg

Dat vermogen lijkt misschien niet veel in vergelijking met moderne supercars, die vaak meer dan 700 pk achter de hand hebben. Maar de kracht van dit model zit in zijn beperkte gewicht: slechts 715 kg. Dat heeft Donkervoort te danken aan zijn overvloedige gebruik van koolstofvezel. Dat materiaal vind je bovendien zowat overal in het interieur terug.

Minder weerstand, meer downforce

Het model krijgt bovendien een gloednieuwe ophanging, gereviseerde tractiecontrole en een automatisch tussengassysteem. Ook de aerodynamica kreeg speciale aandacht: die krijgt 20% meer downforce. De Donkervoort D8 GTO-RS heeft 50 kg op de vooras, en evenveel op de achteras.

Productie

Er zullen slechts 65 exemplaren worden geproduceerd, waarvan er 10 voor de racerij bestemd zijn (Race Edition). 15 modellen, de “Bare Naked Carbon Edition” laat de koolstofvezel zichtbaar. Op dit moment zijn er al 42 exemplaren verkocht, ondanks een prijs van € 151.173 exclusief btw.