20210629074939e-legend(1).jpg

De komst van de elektrische auto lijkt de deur te openen voor talrijke nieuwe kleine autobouwers. Deze komt uit Duitsland en heet E-Legend. De naam doet misschien een belletje rinkelen, maar dat is omdat Peugeot hem recent heeft gebruikt voor een van zijn conceptcars. Deze startup heeft echter niets te maken met het Franse merk: het gaat om een heel andere auto, die net is voorgesteld aan de Duitse pers, en dan vooral aan Auto Motor und Sport.

Elektrisch en 816 pk

20210629074938e-legend(1).jpeg

Maak kennis met de EL1. Over zijn verwantschap met de legendarische Audi Quattro S1 bestaat geen twijfel. Zijn uiterlijk knipoogt naar de jaren ’80, maar de technologie kon niet moderner zijn: kleine ledlampen vooraan, een fijne lichtsignatuur achteraan en uiteraard veel koolstofvezel om te vermijden dat het gewicht buitensporig oploopt. Onder de motorkap is geen vijfcilinder meer te vinden, maar wel een elektrisch blok van 816 pk.

Porsche Taycan als basis

20210629074938e-legend(2).jpeg

Hij staat op de basis van een Porsche Taycan met vierwielaandrijving, een systeem dat trouwens het succes en de roem van zijn voorvader heeft bepaald. Hij heeft een accupakket van 90 kWh en neemt het snellaadsysteem van 800V over van Porsche. Het gewicht ligt rond de 1.860 kilo. Vierwielaandrijving en meer dan 800 pk, dat moet wel voor vuurwerk zorgen bij de sprintoefeningen: in slechts 2,8 tellen tikt hij de 100 km/u aan en 200 km/u staat na exact 10 seconden op de klok.

400 kilometer… of twee keer de Nürburgring

20210629074938e-legend(2).jpg

Het rijbereik zou in de buurt van de 400 kilometer moeten komen, of toch zolang je het gaspedaal met zachtheid behandelt. Omgekeerd zegt de kleine Duitse constructeur dat de batterij leeg is na slechts twee rondjes plankgas over de beroemde Nürburgring, wat dus nauwelijks meer dan 40 kilometer is. Dat betekent dat hij op circuit bijna tien keer zoveel verbruikt.

Klein en ambitieus

20210629074938e-legend(3).jpg

Vandaag verkeert de auto nog in de ontwerpfase. De Duitse constructeur wil er echter 30 exemplaren van gaan bouwen voor een prijs die rond het miljoen euro per stuk ligt. Geen fan van de oorspronkelijke Quattro maar wel van de Italiaanse racers uit de Groep B? Weet dan dat er nog twee modellen in de steigers staan, waarvan er een inspiratie zou halen bij de Lancia Stratos…

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: