De naam Mustang doet op zich al denken aan betoverende wilde ritten, maar wanneer daar het legendarische etiket Shelby bij komt, schiet het reistempo in één klap de hoogte in. Wie benzine door de aderen stromen heeft gaat spontaan glimlachen bij een kennismaking met de Mustang Shelby GT500, de topversie van de mythische Amerikaanse sportwagen die door Ford Performance is opgevoerd. Temeer omdat Ford bij deze kennismaking meteen ook een paar voorgangers had verzameld van de bejubelde bloedlijn die Carroll Shelby in 1967 lanceerde.
Holiday on ice
De enige pretbederver van de dag is de regen die vandaag ons testterrein, Fords circuit in Lommel, teistert. Het belooft een delicate oefening te worden om bijna 850 Nm op enkel de achterwielen los te laten.
Onder de motorkap van het monster ligt een grondig geëvolueerde V8-motor uit de Shelby GT350. De met de hand geassembleerde (iets waar een plaatje onder de motorkap trots naar verwijst) aluminium 5,2-liter wordt met frisse lucht gevoed door een forse Roots-compressor en ontwikkelt zo 760 pk bij 7.300 o/m en een indrukwekkend koppel van 847 Nm bij 5.000 o/m. Dat geeft hem recht op de titel “krachtigste straatlegale Mustang ooit”.
Heiligschennis?
Maar wat deze nieuwe generatie vooral onderscheidt van de vorige GT500 is de verdwijning van de oude manuele versnellingspook. Om het vermogen van de V8 op de achterbenen van deze Mustang over te brengen kiest Ford Performance voor een gloednieuwe versnellingsbak met dubbele koppeling van Tremec die is ontwikkeld in… België. Hij telt 7 verhoudingen en bijna even veel rijmodi om hem verschillende gezichten te geven. Van boterzacht voor gebruik op de openbare weg tot heel explosief om in minder dan 100 milliseconden van versnelling te wisselen en uit te kunnen blinken in de drag races die in de VS zo populair zijn.
‘Sober’ interieur
In vergelijking met het eerder opzichtige uiterlijk van deze Shelby – en we verwijzen dan niet enkel naar de kleur maar ook naar de vele specifieke stroomlijnhulpmiddelen (en onze testwagen was niet eens uitgerust met het optionele Carbon Fiber Track-pack dat een nog grotere achterspoiler van een Mustang GT4-racewagen toevoegt) – lijkt het interieur soberder.
Naast het Ford-logo dat is geschrapt en vervangen door een cobra van Shelby blijft het interieur namelijk vrijwel identiek aan dat van een conventionele Mustang.
Nekwervelbreker
Maar daar houdt elke vergelijking op. Zodra de V8 tot leven wordt gewekt en vrij mag brullen door zijn gestuurde uitlaat voel je dat je de teugels van een heel bijzondere hengst in handen hebt. Dat bevestigde hij trouwens heel snel, want Ford nodigde ons uit om de GT500 te leren kennen via een reeks acceleraties vanuit stilstand. In de rijmodus “Drag” is de Shelby klaar om te steigeren. De launch control vraagt enkel dat je je linkervoet van het rempedaal haalt om zijn teugels te lossen.
Zoals te verwachten was mishandelt de stortvloed aan koppel de twee achterbanden in de maat 315/30 R20 (standaard Michelin Pilot Sport 4S, als optie Pilot Sport Cup bij het Track Pack) op het kletsnatte circuit. Dat is ongetwijfeld goed nieuws voor onze nekwervels… want zodra de rubbers grip vinden, wordt de duw in de rug al snel heel indrukwekkend. En de gangwissels van de Tremec-versnellingsbak gaan huiveringwekkend snel. In de stand Drag geeft de bak zelfs behoorlijk ruwe klappen voor een zo goed mogelijke tijd. Officieel zou de Mustang Shelby GT500 onder de juiste omstandigheden de traditionele “quarter mile” (het equivalent van onze 400 meter vanuit stilstand) in minder dan 11 seconden moeten afhaspelen. De “zero to sixty” (0 naar 97 km/u) zou slechts een 3,5 seconden in beslag nemen.
Gezien de zondvloed die over ons heen stortte moesten we echter erkennen dat de mokerslagen van de versnellingsbak de kont van de Shelby vooral destabiliseren. De GT50 kwispelt bij elke tik van de versnellingsbak en vergt steeds meer aandacht van zijn bestuurder om op zijn lijn te blijven naarmate de snelheid toeneemt. Het vergt een frisse kop op je voet naar beneden te houden wanneer de Shelby zich plots roert bij het naderen van de 200 km/u.
We wijzen ook op de verbluffende efficiëntie van de Brembo-remmen. De gigantische schijven (420 millimeter) die worden aangegrepen door zes zuigers weten het karakter van de GT500 efficiënt te temperen aan het eind van de rechte lijn.
Delicaat om te doseren
De tweede oefening die Ford had bedacht voor onze kennismaking met dit intimiderende speeltje zette nog meer in het licht welk delicaat evenwicht je moet vinden om dit beest te temmen. Op het geïmproviseerde circuit op de gigantische vlakte in het midden van Lommel vergt het namelijk best wat rondjes voor je het gaspedaal fijn genoeg kan doseren. Zodra zijn elektronische rijhulpmiddelen uitgeschakeld zijn in de modus Track verliest de GT500 als gevolg van het zeer brutaal inkomende koppel bij zeer lage toerentallen brutaal grip bij het uitkomen van de bocht zodra je gas geeft. Je zal gegarandeerd verschillende keren spinnen…
Maar als je het gaspedaal subtiel leert doseren geeft dit wilde paard je een onmiskenbaar plezier op circuit. En bovendien zijn alle bedieningselementen perfect afgesteld. Naast de herwerkte ophanging geniet deze GT50 namelijk een specifieke stuurinrichting. Op die manier biedt hij sensaties die in de buurt liggen van de beste Europese sportwagens.
Dagelijks bruikbaar?
De Mustang GT500 is dus explosief om uit de startblokken te schieten en levendig op circuit (zodra je de gebruiksaanwijzing onder de knie hebt…) maar toont zich ook verbluffend volgzaam op de weg. Dat is toch de indruk die we kregen tijdens onze kleine afkoelingsronde op het weggedeelte van het testcentrum van Lommel. In de normale rijmodus verandert de wolf in een lammetje. De gestuurde MagneRide-schokdemping wordt vergevingsgezind, de motor heel soepel, de uitlaat discreet en de versnellingsbak indrukwekkend vloeiend.
Hoeveel kost hij?
In de Verenigde Staten mag deze GT500 als een koopje worden gezien. Hij is daar namelijk verkrijgbaar voor slechts 72.900 dollar. Aan de huidige wisselkoers zou dat overeenkomen met iets meer dan 61.000 euro… Maar uiteraard moeten we niet hopen dat deze bolide bij ons zo weinig kost. Verwacht trouwens gewoon niet dat je ermee zal kunnen spelen, want Ford heeft geen officiële plannen om deze GT500 naar onze kant van de wereld uit te voeren. Als je er een wil, zal je naar een parallelinvoerder moeten gaan (of het avontuur zelf aangaan).
Ons verdict
De verhouding prijs-prestaties (in de VS…) van deze door Ford Performance opgekoterde Mustang is gewoon verbluffend. Laat ons niet te lang treuren over het feit dat we hem niet officieel kunnen bestellen aan deze kant van de wereld, maar wel blij zijn dat we de ‘gewone’ Mustang GT (48.850 euro) of Mustang Mach 1 (61.150 euro) kunnen genieten, die beter dagelijks bruikbaar zijn en die al een stevig Amerikaans parfum over zich heen hebben.