202106291422321.jpg

Jaargang 2021 van de Pikes Peak is afgelopen. Helaas dwong het wispelturige weer de organisatie om het parcours in te korten waardoor geen enkel record kon worden gebroken. Dat neemt niet weg dat dit een indrukwekkende beproeving is. De Britse coureur Robin Shute won de kroon aan het stuur van een prototype dat speciaal voor de gelegenheid was ontwikkeld. Ook de prestatie van Randy Pobst met zijn voor de gelegenheid geprepareerde Tesla Model S Plaid heeft indruk gemaakt. Hij werd winnaar in zijn categorie maar ook 10de in het algemeen klassement. Een mooie prestatie. Door de regen was dit niet de meest memorabele editie, maar laat dat niet de pret bederven wanneer we terugblikken op een aantal auto’s die een blijvende indruk hebben nagelaten en die de geschiedenis van deze legendarische race vorm hebben gegeven.

1. Audi Sport Quattro S1 uit 1987

202106291422332.jpg

De mythische beproeving van de Pikes Peak dwong constructeurs al snel om steeds straffere auto’s te ontwikkelen. Reeds in 1987 waren de wagens echte monsters geworden, zoals bijvoorbeeld deze Audi Sport Quattro S1 die speciaal voor de Amerikaanse race was ontwikkeld. Zijn neerwaartse druk was maximaal dankzij immense spoilers achterop, maar ook op de voorbumper. En dan was er nog zijn motor van 600 pk voor een gewicht van ongeveer een ton. Walter Röhrl was aan het stuur van deze auto de eerste om onder de grens van de 11 seconden te duiken, met een tijd van 10:47.850.

2. Suzuki Sport XL7 2007

202106291422323.jpg

Suzuki wordt niet snel met autosport vereenzelvigd. Nochtans heeft de constructeur meerdere keren indruk gemaakt op de Pikes Peak en heeft het er vijf jaar na elkaar aan deelgenomen. Na een eerste test in 2006 ging het in 2007 voor het goud met een Sport XL7 vol gigantische spoilers en met een V6-biturbo van 3,6 liter en 1.007 pk voor een gewicht van 1.100 kilo. Hij had 10:01.408 nodig om het parcours te verslinden en het oude record te kloppen dat al sinds 1994 stond. De auto bleef evolueren om uiteindelijk als eerste onder de grens van de 10 minuten te duiken. In 2011 klokte hij namelijk af op 9:51.278.

3. Peugeot 208 T16 uit 2013

202106291422334.jpg

Peugeot en Pikes Peak hebben een lange liefdesgeschiedenis. Het Franse merk kwam voor het eerst racen in de VS in 1987 met een 205 als tegenstander van Audi. Helaas smoorde motorpech de dromen in de kiem. De constructeur kwam een jaar later terug met een ongelooflijke 405, bestuurd door Ari Vatanen, die het record van Audi met een krappe 6 tienden van een seconden klopte. Peugeot deed het nog eens over in 2013 voor een derde record van 8:13.878 met de 208 T16 bestuurd door Sébastien Loeb. De tijd van de 875 pk sterke en 875 kilo lichte Fransman bleef nog 5 lange jaren de beste voor hij werd geklopt. Een straffe prestatie.

4. Volkswagen ID. R uit 2018

202106291422335.jpg

Hij heeft de tijd van de Peugeot geklopt, en wel op een adembenemende manier. De Volkswagen ID.R met zijn 680 pk heeft de Franse tijd met bijna 16 seconden verpulverd. Zo’n sprong is nooit eerder gezien in de honderdjarige geschiedenis van het evenement. Aan het stuur van de elektrische bolide zat Romain Dumas en hij was de eerste om onder de grens van de 8 minuten te gaan, met een tijd van 7:57.148. Die tijd maakt van de Duitser de snelste auto ooit op het 19,93 kilometer lange traject, een record dat tot op heden blijft staan.

5. Bentley Bentayga 2018

202106291422336.jpg

Bentley is geen vreemde voor deze race. Het merk wist dit jaar een tweede plaats te veroveren met een monster aangedreven door een hernieuwbare brandstof, maar de Britten waren eerder al op de Pikes Peak. In 2019 werd de Continental GT de snelste productiewagen om de 156 bochten van de Amerikaanse race te verslinden. Een jaar eerder werd de Bentayga W12 met 600 pk al de snelste SUV op het traject. De bijna 2 ton zware kolos was volledig standaard met uitzondering van de veiligheidskooi om de bestuurder te beschermen en had 10:49.9 nodig om de eindmeet te halen. Om maar te zeggen dat je niet noodzakelijk een ongelooflijke racewagen moet hebben om naam te maken op deze legendarische beproeving.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: