Hoofdtelefoons en compacte ‘oortjes’ achter het stuur zijn binnenkort verboden in Frankrijk. De reden? Het aantal dodelijke slachtoffers op de Franse wegen dat in 2014 met 3,7% steeg ten opzichte van 2013. Voor Minister van Binnenlandse Zaken, Bernard Cazeneuve, is de maat vol. Hij wil telefoongesprekken achter het stuur verbieden. Of je beide handen aan het stuur hebt of niet, maakt voor hem geen verschil meer uit. Een opmerkelijke demarche.

Wat dan met de Bluetooth-systemen die in nagenoeg alle wagens aanwezig zijn en die toelaten om hands free te telefoneren achter het stuur. Net zoals een ‘oortje’. Waar trekt de minister de lijn? Blijven deze Bluetooth-systemen legaal, ook als de Franse wetgeving wil dat de bestuurder zich louter concentreert op de weg?

Het is een feit dat afgeleid achter het stuur zitten een van de grootste oorzaken van ongevallen is en de moderne wagens die volgestouwd zijn met gadgets zijn op dat vlak geen verbetering. Maar wat is dan de volgende stap? Het verbod om te discussiëren met je passagiers? Niet meer naar de radio mogen luisteren? Als de minister hier te ver in gaat, dreigt hij ook de geloofwaardigheid van deze maatregelen te ondergraven.

In België is een dergelijk initiatief niet aan de orde, bevestigt het BIVV, dat eerder zijn heil ziet in het volledig toepassen van de huidige wetgeving dan wel om nieuwe wetten uit te vaardigen. Al is het een volledig verbod op telefoongesprekken achter het stuur niet ongenegen.

Voila, nog een extra taak dus voor de verkeerspolitie, die allicht al volop hun nieuwe verrekijkers aan het opblinken waren en hun ‘oortjes’-radar hadden afgestoft. Alle gekheid op een stokje, een mens vraagt zich af hoe dergelijke maatregelen in de toekomst uitgevoerd zullen worden.