Een auto kopen doe je niet elke dag: je moet knopen doorhakken over het merk, het model, de extra opties en natuurlijk de kleur. De prijs blijft vaak het meest belangrijke aspect van de aankoop en het kopen van een auto in het buitenland kan een manier zijn om geld te besparen. Een andere manier waarop je geld kunt besparen is met een simulatie voor een autolening, zodat je de beste financieringsoptie kunt vinden voor je aankoop.
Vereiste documenten
Koop je een auto in het buitenland, dan heb je drie documenten nodig: het verkoopcontract, het kentekenbewijs en een Europees Certificaat van Overeenstemming.
Het verkoopcontract
Om je terugkeer op Belgisch grondgebied voor te bereiden, moet je zorgen voor een koopovereenkomst in de juiste vorm, om problemen te voorkomen. Let op dat de overeenkomst het volgende bevat: de beschrijving van het gekochte voertuig, informatie over de koper en de verkoper, het te betalen bedrag, de eventueel verschuldigde btw en een overzicht van de documenten die je tijdens de aankoop hebt gekregen.
Het kentekenbewijs
Zorg ervoor dat de auto is geregistreerd bij de relevante autoriteiten en vraag de verkoper om het kentekenbewijs. In sommige landen, zoals Duitsland, bestaat dat uit twee delen. Let op dat je alle delen van het document meekrijgt. In Nederland bevat het kentekenbewijs drie delen, met een chipkaart die op het moment van aankoop opnieuw moet worden uitgegeven door de verkoper.
Het Europees Certificaat van Overeenstemming
Dit derde officiële document bevestigt dat je nieuwe auto voldoet aan de Europese technische eisen. Het is niet verplicht, maar bevelen we sterk aan en maakt de procedure om je auto officieel in te schrijven een stuk makkelijker.
Je auto naar België brengen
Er zijn verschillende opties om je auto naar België te transporteren. Je kunt kiezen voor een tijdelijke kentekenplaat, waarna je zelf de auto naar België rijdt. De tijdelijke kentekenplaat moet je aanvragen in het land van waaruit je je auto exporteert. In Europa is het "Ausfuhrkennzeichen" of rode doorvoerplaat van Duitsland wellicht het meest bekende.
Je kunt je nieuwe auto ook importeren door een transportbedrijf in te schakelen. Zij zorgen er dan voor dat je auto van punt A naar punt B komt, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de reis zelf.
Belangrijk: je kunt de auto niet zonder verzekering vervoeren. Daarom moet je een tijdelijke verzekering afsluiten in het land van aankoop (bijvoorbeeld bij de organisatie die je je transitplaten bezorgt) of rechtstreeks bij je eigen verzekeraar in België.
Douaneformaliteiten
Bij je terugkeer in België moet je eerst je auto bij een douanekantoor aangeven. Er zijn verschillende scenario's voor nieuwe of tweedehandsauto’s en voor auto’s die uit een lidstaat van de Europese Unie of van buiten de EU worden geïmporteerd.
Aankoop binnen de EU
Voor een nieuwe auto die je binnen de EU koopt, ben je wettelijk verplicht om 21% btw te betalen voordat je de 705-sticker op je kentekenbewijs krijgt. Voor de 705-sticker moet je bij het douanekantoor de factuur van aankoop van het voertuig, het certificaat van registratie en een geldig identiteitsbewijs laten zien.
Bij een tweedehandsauto blijven de documenten die je moet tonen dezelfde. De btw betaal je in het land van aankoop als de verkoper een professionele handelaar is is. Je moet geen btw betalen als de verkoper een particulier is.
Koop je een auto buiten de EU, dan moet je dat aangeven bij het eerste douanekantoor dat je bij binnenkomst in de EU tegenkomt. Om het voertuig te declareren, moet je bij het douanekantoor het IM- of EU-document, de aankoopfactuur en het buitenlandse kentekenbewijs tonen. Daarnaast worden invoerrechten geheven (het tarief wordt berekend op basis van de douanewaarde van het voertuig en de kosten verbonden aan het transport naar België). Gemiddeld bedraagt dat tarief 10% voor een auto. Ten slotte betaal je ook 21% btw. Als het kantoor dat je gebruikt in een andere EU-lidstaat dan België ligt, is het btw-tarief dat van de importerende lidstaat.
Technische controle, verzekering en DIV
Bij de aankoop van je tweedehandsauto is een technische controle vereist. Tijdens de technische inspectie moet je de 705-sticker van het douanekantoor en het buitenlandse kentekenbewijs laten zien. Daarnaast is een aansprakelijkheidsverzekering verplicht. Die verzekering kan je combineren met een uitgebreidere verzekering. Dan ben je klaar voor de laatste fase van je avontuur: je nieuwe auto officieel inschrijven bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV).
Het kopen van een auto in het buitenland is niet eenvoudig. Volg elke procedure nauwgezet op, zodat je auto goed geregistreerd staat. Daarna kan je genieten van een welverdiend ritje in je nieuwe auto!
Dit artikel is geschreven door TopCompare.be in samenwerking met Vroom.be.