Koetswerk
Zowat tien jaar geleden was de Qashqai een van de grondleggers van het segment dat nu volop boomt. Vandaag is hij aan zijn tweede generatie toe, en krijgt hij concurrentie vanuit alle windrichtingen, zoals de Seat Ateca, Skoda Kodiaq en Peugeot 3008. De huidige Qashqai verscheen in 2014 op de markt, en kreeg in 2017 een facelift. De Japanner is er nog steeds in één koetswerkversie, die met een lengte van 4,38 perfect bij de concurrenten past, maar met een kofferruimte van 430 tot 1.598 liter het wiel van diezelfde concurrenten moet lossen.
Motor
Het motoraanbod van deze Japanse SUV bestaat uit twee benzine- en twee dieselmotoren, die de Qashqai deelt met alliantiepartner Renault. De benzinemotoren zijn de 1.2 DIG-T, een viercilinder van 115 pk, en de 1.6 DIG-T, die 163 pk sterk is. Het dieselaanbod omvat de 1.5 dCi van 110 pk en de 1.6 dCi van 130 pk.
De instapmotor van de Qashqai, de 1.2 DIG-T, blijkt bij ons de bestseller te zijn. Met zijn bescheiden longinhoud zet hij weliswaar geen atletische prestaties neer, maar hij voldoet wel ruim voor dagelijkse verplaatsingen. De grotere 1.6 DIG-T toont zich wat hol onderin de toeren maar presteert wel beter. Bovendien zijn het prijsverschil en het meerverbruik op papier beperkt vergeleken met de instapversie. Rij je dus regelmatig met een volle auto, dan is de grotere motor het overwegen waard.
Wie zijn Qashqai gebruikt om een aanhanger te slepen, weet wellicht graag dat de 1.6 dCi de enige motorversie is die ook verkrijgbaar is met vierwielaandrijving. Alle andere motoren zijn voorwielaangedreven.
Versnellingsbak
Op de basisbenzine geven de Japanners je de keuze tussen een manuele zesversnellingsbak en de Xtronic-automaat, die in feite een continu variabele transmissie (CVT) is. Die valt niet bij iedereen in de smaak, maar weet in de Qashqai aardig een klassieke automaat te imiteren. Toch gaat onze voorkeur uit naar de manuele optie. De Xtronic-automaat is verder alleen nog als optie beschikbaar op de 1.6 dCi met 130 pk en voorwielaandrijving.
Uitrusting
De Qashqai is beschikbaar in vijf uitrustingsniveaus. De basisuitvoering heet Visia (vanaf € 22.790) en is al degelijk uitgerust, met een cruise control, manuele airco en digitale radio. Je kunt hier wel alleen maar kiezen uit de basismotoren. Daarboven staat Acenta (vanaf € 24.990), dat de aankleding wat meer verzorgt, een automatische airco met twee zones toevoegt, parkeersensoren, een regensensor en automatische koplampen. N-Connecta (vanaf € 27.040) voegt rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning toe, een 360-gradencamera, navigatie en handenvrij starten. Tekna (vanaf € 29.190) voegt led-koplampen en een dodehoekwaarschuwing toe, net als zetelverwarming en een chiquere aankleding. De topversie, Tekna+ (vanaf € 31.590) rondt af met een lederen interieur, panoramadak, elektrische zetels en een opgewaardeerde stereo.
Naar aloude Japanse traditie is de optielijst beperkt, en moet je een uitvoering hoger gaan als je bepaalde zaken wilt. Toch biedt Nissan enkele optiepakketten aan op de Qashqai, gegroepeerd rond veiligheid, infotainment, design en comfort. De N-Connecta, de gulden middenweg, lijkt aanlokkelijk, maar kies je voor de Acenta in combinatie met het veiligheids- en infotainmentpakket, dan blijf je in sommige gevallen mooi onder de instapprijs van de N-Connecta-uitvoering. Zorgvuldig kijken en vergelijken dus. Tot slot nog even meegeven dat ProPilot, Nissans semi-autonome rijhulp, alleen beschikbaar is op de dCi 130 met de Xtronic-automaat.
Onze keuze
Nissan Qashqai DIG-T 115 Acenta 6M, met metaalkleur (€ 600), Nissan Safety Shield-pack (met o.m. verkeersbordherkenning en rijstrookhulp, € 700) en Connect-pack (met o.m. navigatie en achteruitrijcamera, € 1.000): € 27.290
Tweedehands? Bekijk ook onze Nissan Qashqai-zoekertjes