De laatste jaren zijn er heel wat actieve rijhulpsystemen bijgekomen die ongevallen moeten helpen vermijden en passieve systemen die de gevolgen moeten beperken wanneer het toch misloopt. Maar als het goed fout loopt, kan je maar beter hopen dat de hulpdiensten zo snel mogelijk ter plaatse zijn… maar daar knelt het schoentje nu nog vaak.
Testproject
Al te vaak krijgen ambulances en brandweerdiensten af te rekenen met bestuurders die te laat aan de kant gaan. En wanneer er mensenlevens op het spel staan, telt natuurlijk elke seconde. Daarom test de Nederlandse overheid een nieuw systeem om bestuurders te waarschuwen wanneer ze plaats moeten maken voor hulpdiensten: Safety Priority Services (SPS). Het werkt daarvoor samen met 6 partijen: Hyundai, Kia, TomTom, ANWB (de Nederlandse automobilistenbond), Be-Mobile en Inrix (en bedrijf dat data analyseert).
SPS waarschuwt gebruikers van de voertuigen of apps van de bedrijven die deelnemen aan het proefproject wanneer er een prioritair voertuig met sirene en zwaailichten nadert en langs waar. In eerste instantie wordt er enkel voor ambulances gewaarschuwd, maar later dit jaar volgen andere prioritaire voertuigen. SPS waarschuwt trouwens ook voor onder andere spookrijders, de staart van files, glad wegdek en andere gevaarlijke situaties. Enkele jaren geleden testte Ford al een gelijkaardig systeem in samenwerking met Vodafone, maar tot een concrete toepassing kwam het tot nu toe nog niet.