Terwijl veel merken hun gamma vereenvoudigen om zo de productie te stroomlijnen en betaalbaar te houden, doet Porsche precies het omgekeerde met zijn 911. Naast de coupé-, cabrio en targavarianten heb je de keuze uit versies met een normaal of een breed koetswerk, achter- of vierwielaandrijving, comfortabele cruisers en hardcore straatlegale circuitversies en binnenkort zelfs een Dakar ‘offroaduitvoering’... Maar dat is blijkbaar nog niet genoeg.
Classic-modellen en offroad-911’s
Wie zich in de Belgische Porsche-configurator waagt, vindt er niet minder dan 26 versies van de 911. Te weinig, zegt Porsche-CEO Oliver Blume bij de collega’s van het Britse Car Magazine. Daarom wil hij naast de ‘retro’ Sport Classic die verwijst naar de 911 in de jaren ‘60, denkt Blume ook aan exemplaren die geïnspireerd zijn door versies van het iconische model in de jaren ‘70 en ‘80. Maar dat is nog niet alles…
“Waarom geen derde pilaar, naast sportieve GT’s en ‘heritage’ modellen,” zegt Blume tegen Car Magazine over het 911-gamma. “Waarom ook niet offroaders? We gaan eerst bekijken hoe het marktsucces van de Dakar is. En dan volgt er misschien meer. De deur staat nu op een kier…”. Gezien het succes van de SUV’s en het exclusieve karakter van de onlangs gelanceerde en € 250.000 kostende 911 Dakar, lijdt het geen twijfel dat klanten ook happig zullen zijn op minder exclusieve varianten.
En geen beter jaar om een reeks nieuwe varianten van de 911 te lanceren dan in 2023, wanneer het model zijn zestigste verjaardag viert. Op naar de 30 varianten, een hybride aandrijflijn en nog meer keuzestress?