Je droomwagen gevonden op VROOM.be!
Je online zoektocht naar een geschikte tweedehandswagen heeft geloond: je hebt je droomwagen gevonden. Maak altijd een afspraak met de verkoper om de wagen zelf te kunnen beoordelen. Als de verkoper geen bezoek wil, of in het buitenland blijkt te vertoeven, moet dit een alarmsignaal zijn. Aan die wagen geef je best geen enkele euro uit. %%ilink_22172_Onze tips over fraudezoekertjes helpen je verder%%.
Je bezoekt de verkoper best overdag om de wagen buiten en in daglicht te kunnen inspecteren. Als je zelf niet echt technisch bent aangelegd, vraag dan zeker iemand met je mee die dat inzicht wél heeft.
Een eerste controle
Controleer of de wagen overeenstemt met de gegevens in het zoekertje. Maak een print van de advertentie en neem die mee. Merk en model zijn snel gecheckt, maar controleer ook het type en de uitvoering. Zeer belangrijk: bouwjaar en kilometerstand moeten correct zijn.
Documenten die de verkoper moet kunnen voorleggen
Net zoals jij met de verkoop van je tweedehandswagen de nodige documenten moet verzamelen, moet ook hier de verkoper aan dezelfde eisen voldoen. Meer info over die formulieren vind je in %%ilink_22166_ons artikel over de verkoop van een tweedehandswagen%%.
Gelijkvormigheidsattest of Certificate of Conformity (COC)
Inschrijvingsbewijs
Keuringsattest van de autokeuring
Tweedehandsrapport na tweedehandskeuring
Car-Pass
Formulier ‘Aanvraag tot inschrijving van een voertuig’
Onderhoudsboekje
Instructieboekje van de fabrikant
Een verkoopcontract tussen particulieren is niet verplicht maar we raden het wel aan, al was het maar om discussies achteraf te vermijden. Een kant-en-klaar verkoopcontract kan je hier downloaden. Het contract wordt opgemaakt in twee exemplaren en bevat volgende gegevens:
aankoopdatum;
naam en adres van verkoper en koper;
verkoopprijs en eventueel de betaalvoorwaarden (cash, via storting op een rekeningnummer). Koop je de wagen van een particulier, dan mag er geen btw aangerekend worden;
beschrijving van de wagen: merk en model, type, bouwjaar, cilinderinhoud, vermogen, VIN (chassisnummer), datum eerste inschrijving, kilometerstand (moet die van de Car-Pass benaderen);
vermelding ‘verkocht aan de koper in de door hem gekende staat’. Je kunt de verkoper aansprakelijk stellen voor verborgen gebreken als je kunt bewijzen dat hij/zij op de hoogte was van deze gebreken maar nagelaten heeft ze te vermelden. Een moeilijke klus, dus check de wagen zeer grondig.
Koop je een tweedehandswagen van een professionele verkoper, dan geldt een wettelijke garantie van één jaar. Bij eventuele geschillen met een professionele verkoper kan je je wenden tot de website van de Verzoeningscommissie Auto-Moto. Op deze website vind je ook een beschrijving van het verloop van de verzoeningsprocedure.
Meer info over de wettelijke garantie kan je terugvinden op de website van de FOD Economie.
Inspecteer de buitenkant van de wagen
Autolak: let op kleurverschillen of rimpels in de lak, laksporen op de afdichtingsrubbers. Dit wijst erop dat de wagen herspoten is en dus mogelijk betrokken was in een ongeval.
Roest: let op roestvorming, vooral onderaan de wagen en aan de uitlaat. Check eventuele roestvorming rond ramen, deuren en eventueel open dak.
De naden tussen koetswerkpanelen en deuren, kofferdeksel en motorkap moeten mooi evenwijdig lopen. Naden met wisselende breedte duiden op vervormingen van het chassis, vaak te wijten aan een ongeval. Controleer ook het makkelijk openen en sluiten van deuren, koffer, motorcompartiment, ramen, schuifdak en open dak (cabrio of targa).
Ruiten: controleer op tekens van steenslag, sterretjes of barsten.
Vraag de eigenaar of de wagen ooit schade heeft opgelopen. Zijn er andere gebreken gekend?
Vraag de eigenaar waar de wagen werd onderhouden en neem contact op met de garagist om naar gebreken te vragen.
Banden: komen ze overeen met de voorschriften van de constructeur? Zijn de vier banden gelijk, of tenminste twee aan twee gelijk (vooraan, achteraan)? Is de profieldiepte in orde (minimaal 1,6 mm)?
Verlichting: check de correcte werking van alle lichten: standlicht, dimlicht, grootlicht, stoplicht, mistlicht achteraan (en eventueel mistlampen vooraan), richtingaanwijzers links en rechts en alle knipperlichten bij gevaar.
Remmen: schijven en blokken moeten in goede staat zijn en de leidingen mogen geen lekken vertonen.
Ook schokbrekers mogen geen lekken vertonen.
Open de motorkap
Check het peil van motorolie en koelvloeistof.
Olieverlies: laat de motor lopen en check onder de wagen en rond de motor op eventuele olielekken.
Cilinderkoppakking: als er wit schuim of een vettige laag zit op het oliedeksel wijst dat op een lekke pakking
Slangen en leidingen (remmen, airco, koeling, ruitenwisservloeistof, turbo,...) moeten in goede staat zijn en mogen niet lekken.
Distributieriem en V-snaar mogen geen scheurtjes vertonen. Check het onderhoudsboekje om na te gaan wanneer de distributieriem vervangen werd.
Inspecteer de binnenkant van de wagen
Vocht in het interieur is altijd een slecht teken. Meestal duidt dit op roestvorming onderaan de wagen, in het brandschot of in de kofferruimte.
Zetels: deze moeten stevig verankerd zijn en het verstellen moet zonder problemen verlopen. Verwijder eventuele zetelhoezen voor een correcte controle. Test de zetelverwarming en geheugenstanden indien aanwezig (passagierszetel niet vergeten!). Inspecteer ook de achterbank op eventuele gebreken.
Check de bekleding van deuren, plafond en koffer. Is de koffer groot genoeg?
Inspecteer de goede werking van alle veiligheidsgordels.
De slijtage van de pedalen moet overeenstemmen met het gereden aantal kilometers.
Slijtage van stuur en versnellingspook (gladheid) moeten kloppen met het aantal kilometers.
Neem uitgebreid de tijd om de goede werking van alle stuurfuncties, dashboardlampjes en -knoppen en bedieningselementen op de middenconsole te controleren. Vergeet de airco niet. Open en sluit elektrische ramen, schuifdak en cabriokap. Vergeet niet dat er aan de passagierszijden en ook achteraan bedieningselementen aanwezig zijn (airco, stopcontact, bediening ramen,...).
Maak een testrit
Dit is echt noodzakelijk om de wagen te controleren op eventuele gebreken die je niet ziet of hoort bij stilstand van de wagen. Check voor je vertrekt of de wagen op dat moment verzekerd is.
Vraag de verkoper de sleutel en alle reservesleutels. Start je proefrit altijd met een koude motor. Een vooraf warmgedraaide motor kan sommige gebreken verbergen.
Let op je zithouding. Corrigeer die tot je ideaal zit. Zitten zowel jij als alle passagiers goed? Sluiten alle gordels correct?
Stel alle spiegels af tot ze correct staan.
Luister naar de motor. Loopt die gelijkmatig? Trekt de wagen goed op? Loopt hij goed bij verschillende constante snelheden?
Luister naar de uitlaat. Maakt die niet teveel lawaai?
Luister naar eventuele vreemde geluiden die je niet direct kunt thuisbrengen. Rijd over verschillende soorten wegdek (vlakke asfaltweg, betonplatenweg, kasseiweg, spoorwegovergang,...) en controleer op rare geluiden.
Schakelen: zowel ontkoppelen als opschakelen en terugschakelen naar alle versnellingen moet vlot verlopen. Rijd in alle versnellingen aan een aangepaste constante snelheid. Vergeet zeker niet ook achteruit te rijden. Een automatische versnellingsbak moet ook vlot opschakelen.
Test bij SUV’s of terreinwagens zeker of de vierwielaandrijving het correct doet.
Stuurt de wagen precies en makkelijk? Bij alle snelheden? Bij het achteruit parkeren? Bij het rijden rond een rotonde?
Remt de wagen goed af bij zacht en bruusk remmen? Doet de handrem zijn werk?
Na de testrit bespreek je eventuele gebreken met de verkoper. Misschien kan er nog wat van de prijs af. Misschien moet de verkoper dingen laten herstellen alvorens de verkoop kan plaatsvinden. Zorg ervoor dat jullie in ieder geval tot een akkoord komen en ga pas dan over tot de aankoop en het tekenen van het contract. En misschien slaap je er liever nog een nachtje over om alle indrukken te laten bezinken, of vind je een nog betere wagen op VROOM.be.
Veel succes met je nieuwe tweedehandswagen!