Komt de technologie stilaan binnen handbereik om een elektrische auto te kunnen herladen in iets meer dan één minuut? Dat is alvast wat de Zwitserse start-up Morand lijkt te beloven met een systeem dat “eTechnology” heet. Het kleine bedrijf werd een tiental jaar geleden opgericht door Benoît Morand en is al lang geen onbekende meer in het wereldje van de elektrische mobiliteit. De ondernemer zette namelijk het eerste hybride prototype op punt dat deelnam aan de 24 Uur van Le Mans (in 2011) en ontwierp recent de eerste Zwitserse hypercar: de Morand 1. Die onthulde hij in 2020 in twee versies: een hybride die tot 1.000 pk ontwikkelt en een 100% elektrische versie met... 2.000 pk!

Uit de autosport

Samen met een kleine groep ingenieurs met veel ervaring in de autosport vertrok Morand van een batterij die hij omschrijft als “een kruising tussen een supercondensator en een klassieke lithium-cel, met revolutionaire kenmerken”. Heel concreet, en volgens een test van Geo Technology, zou een prototype van deze eTechnology met 7,2 kWh tot 80% van zijn capaciteit zijn opgeladen in amper 72 seconden, tot 98% in twee minuten en tot 100 in twee minuten en dertig seconden!

Met 7,2 kWh zitten we natuurlijk nog ver van de gemiddelde batterijcapaciteit van een moderne elektrische auto. Morand mikt met zijn technologie in een eerste fase dus vooral op kleine voertuigen met twee wielen of met compacte afmetingen, in de lijn van een Citroën Ami bijvoorbeeld.

In het persbericht stelt de start-up tot slot nog dat de batterij bestand is tegen een aanzienlijk aantal keren herladen. 50.000 tot 70.000 laadcycli zijn mogelijk, en dat is een tienvoud van wat de huidige klassieke batterijen toelaten! Morand zoekt een industriële partner die de middelen heeft om deze revolutionaire technologie op grote schaal te produceren. Nieuwe financieringsbronnen worden ook aangesproken om de technologie binnen een redelijke termijn helemaal betrouwbaar te maken.


?