In een eerste focus en een korte test leerde u al meer over het fameuze GSe-logo (voor Grand Sport Electric) bij Opel. Dat is niet langer voorbehouden aan de Astra want intussen krijgt ook de Grandland die badge opgespeld, met enkele verschillen ten opzichte van de hatchback. En die verschillen bezorgen de SUV een heel ander karakter. Net als bij de Astra staat GSe ook hier voor specifieke velgen en zetels en een zwart dak. Daarbovenop krijgt de SUV ook nog eens een donkere motorkap en een unieke diffusor. Los daarvan blijft het een door en door klassieke Grandland, met dezelfde kwaliteiten en kleine kantjes als de andere. Of toch bijna...
De krachtigste van allemaal!
Naast de uiterlijke aanpassingen krijgt deze Duitse SUV ook een Koni-ophanging met FSD-functie (Frequency Selective Damping). Maar in tegenstelling tot de Astra komt de Grandland niet lager te liggen. Aan de afstelling van het ESP en de stuurinrichting werd gemorreld voor een sportiever rijgedrag. En om zijn sportieve badge ook waar te maken, beschikt de Grandland GSe over de krachtigste motor van het hele gamma. Het gaat om de 1.6 plug-in hybride viercilinder die in totaal 300 pk en 520 Nm naar de vier wielen stuurt. Die motor is voortaan voorbehouden aan deze versie, en brengt de 1,8 ton zware Grandland in amper 6,1 seconden naar 100 km/u, om door te stomen naar een top van 235 km/u. Met een batterijcapaciteit van 14,2 kWh haalt het officieel aangekondigde rijbereik in elektrische modus 66 km.
Maar ook de hardst afgeveerde
Het lijdt geen enkele twijfel dat deze GSe de sportiefste is van het Grandland-aanbod. Geen wonder, met 300 pk en een snellere 0 tot 100-sprint dan veel sportwagens! Maar maakt hem dat ook écht sportief? Wij zouden het niet zo durven verwoorden... In tegenstelling tot zijn kleinere broer die een uitstekend compromis tussen comfort en sportiviteit wist te vinden, voelt de Grandland GSe eigenlijk gewoon een stuk harder dan de andere versies. Toegegeven, hij gaat strakker door de bocht (zonder jammer genoeg alle rolneigingen weg te werken) maar hij wordt er ook een stuk minder comfortabel op! En ondanks zijn riante bodemvrijheid blijft het ook in stadsverkeer opletten want de minste oneffenheid, riooldeksel of verkeersdrempel laat zich voelen in het interieur. Daar zitten de 19-duims velgen ongetwijfeld voor iets tussen... Het stuur werd preciezer en reageert alerter, maar biedt nog te weinig feedback om een bochtig traject echt met het mes tussen de tanden te durven aansnijden.
Dynamisch? Dat wel, maar sportief...
Stap je na een testrit uit en sla je de deur achter je dicht, kom je meteen tot een besluit: ja, de technische aanpassingen hebben deze Grandland zeker meer dynamiek en evenwichtigheid bezorgd. Jammer genoeg hebben ze ook een negatieve invloed op het comfort en gaan ze tegelijk net niet ver genoeg om er een écht sportieve SUV van te maken.
Elitair prijskaartje
Het mag meteen duidelijk zijn dat deze sportieve versie zichzelf als “top van het gamma” ziet, want de Grandland GSe koop je niet onder de indrukwekkende som van € 60.400! Dat is € 10.000 méér dan de comfortabele Elegance-uitvoering die ook over een plug-in hybride aandrijflijn met 225 pk beschikt en hetzelfde 100% elektrische rijbereik haalt. De Grandland GSe levert zeker knappe prestaties en voelt homogeen aan, maar aan die prijs komt de concurrentie uit verschillende hoeken: premium, hogere segmenten, echt sportieve SUV's enzovoort.
Ons verdict
Deze GSe is onbetwistbaar de meest dynamische Grandland SUV ooit. Dynamisch genoeg zelfs om zijn “gezapige” imago voorgoed vaarwel te zeggen. Maar ondanks de 300 pk uit zijn plug-in hybride aandrijflijn blijven de aanpassingen ondermaats om hem een echt sportief karakter te bezorgen. Bovendien maken die aanpassingen vooral ook de ophanging harder en minder aangenaam. Voeg daarbij nog het prijskaartje van meer dan € 60.000, en de concurrentie wordt wel héél groot!