Het is namelijk de West-Vlaming Pascal Tanghe die bij BMW de eer kreeg om de 5-Reeks Touring te ontwerpen. Een radicaal andere stijl dan de berline hadden we natuurlijk niet verwacht: “Tot en met de B-stijl is deze Touring eigenlijk hetzelfde als de berline, maar de rest is helemaal anders. Inclusief het dak”, zegt Tanghe. “Bovendien was de vorige Touring een uitstekend totaalpakket, dus hoefden we niet te veranderen wat al goed was”, pareert hij de kritiek dat de nieuwe 5-Reeks qua design eerder subtiel geëvolueerd is.

Wat veranderde er dan wel?

Eerst en vooral de afmetingen natuurlijk. De nieuwe Touring is 36 millimeter langer dan zijn voorganger (4,94 meter in totaal), 8 millimeter breder (1,87 meter in totaal) en 10 millimeter hoger (1,50 meter in totaal). Bovendien nam de wielbasis met zeven millimeter toe, tot 2,975 millimeter in totaal en een fractioneel extra voordeel voor de passagiers en de kofferruimte.

Over hoeveel kofferruimte beschikt hij?

Met de achterbank rechtop over 10 liter meer dan vroeger: 570 liter in plaats van 560 liter. Klap je de achterbank neer – wat in 40/20/40-configuratie kan – dan bedraagt het koffervolume 1.700 liter. Dat is op zijn beurt 30 liter meer dan zijn voorganger. Daarmee doet de 5-Reeks Touring beter dan de Volvo V90, maar moet hij de Mercedes E-Klasse Break nog altijd laten voorgaan. Wistjedatje: de moduleerbaarheid is bijzonder uitgebreid, met knoppen in de koffer om de achterbank elektrisch neer te klappen, een sensor onder de achterbumper om de koffer met een voetzwaai te openen, een afzonderlijk openende achterruit – net als op de 3-Reeks Touring – een vlakke laadvloer, enzovoort.

Hoe is de sfeer aan boord?

Bijzonder luxueus: net als de sedan kan je volledig loos gaan met de optielijst, en de 5-Reeks Touring uitrusten als een kleine 7-Reeks: een lederen bekleding voor het dashboard, comfortzetels met massagefunctie, een infotainmentsysteem met hyperuitgebreide connectiviteit, muziekstreaming en bediening via gebaren, “Display Key” met parkeerfunctie op afstandsbediening, enzovoort. Het interieur is onberispelijk afgewerkt, de ruimte royaal en het comfort prinsheerlijk – op één detail na: de comfortzetels (een optie van € 2.450) zitten ondanks hun veelvuldige instelmogelijkheden iets te vlak. Het is muggenziften, maar op dit niveau doet de concurrentie beter.

Wat zit er onder de motorkap?

BMW geeft voor deze Touring de aftrap met twee benzine- en twee dieselmotoren: de 530i-viercilinder turbobenzine met 252 pk en de 540i-zescilinder turbobenzine met 340 pk staan aan de benzinekant. Aan de dieselzijde vinden we de 520d-viercilinder met 190 pk en de 530d-zescilinder met 265 pk. Alleen de 520d is nog met een manuele versnellingsbak te krijgen, de rest schakelt automatisch. Op de presentatie schotelde BMW ons de 520d en 530d voor.

Hoe doen die het?

Bijzonder goed. De 520d zal bij ons wellicht het gros van de verkoop voor zijn rekening nemen, en de kopers zullen zich dat niet beklagen: de viercilinder (190 pk en 400 Nm) is krachtig, soepel en opvallend stil, ook hoger in de toeren. Hij vormt een uitstekende combinatie met de boterzachte achttrapsautomaat, en houdt er een aardig tempo op na: 0-100 km/u in 7,8 seconden en een topsnelheid van 225 km/u.

In welk opzicht doet de 530d beter?

Goeie vraag. Hij telt natuurlijk twee cilinders meer en heeft dus wat extra longinhoud, waardoor hij romiger en zachter uit de hoek komt. Vooral in middelhoge toeren reageert de zescilinder beheerst maar krachtig, met uiteraard een aangenamere soundtrack dan de viercilinder. BMW geeft 5,8 seconden op voor de sprint van 0-100 km/u en een topsnelheid van 250 km/u. Een atletischere motor dus, maar in de praktijk maak je met de 520d ook geen slechte keuze.

Hoe zit het met de rijdynamiek?

Daar gaat BMW verder op dezelfde weg die het insloeg met de sedan en zelfs al met de vorige 5-Reeks: van een dynamische rijmachine evolueerde deze Touring naar een hyperefficiënte kilometervreter. Het gewicht van deze kolos (1,8 ton) laat zich merken in de bochten, maar het is indrukwekkend hoe BMW daarmee omspringt: met snufjes als adaptieve dempers, een meesturende achteras en de verschillende instellingen voor de rijparameters maken de Beiers van deze zware 5-Reeks Touring een performante rijmachine. Een die dat desgewenst grotendeels zelfstandig doet, want een actieve snelheidsregelaar met rijstrookassistentie en snelwegassistentie (om zelfstandig van rijstrook te wisselen) mogen natuurlijk niet ontbreken.

Hoeveel kost de 5-Reeks Touring?

Hier is er goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat de 5-Reeks rijkelijker is uitgerust, met standaard onder meer luchtvering met niveauregeling achteraan, elektrische zetels, led-koplampen, navigatiesysteem, enzovoort. Het slechte nieuws is dat de vanafprijs een hele sprong voorwaarts maakt: BMW vraagt € 50.350 voor de 520d met manuele versnellingsbak, en de prijs loopt – in afwachting van andere motorisaties – voorlopig op tot € 66.750 voor de 540i met xDrive-vierwielaandrijving. En dan moet je uiteraard nog aan de royale optielijst beginnen…

Besluit?

De BMW 5-Reeks Touring is een van de Beierse succesmodellen. Het is dus logisch dat de Duitsers kiezen voor een geleidelijke evolutie, die zijn positieve punten nog meer verbeteren: meer comfort, meer luxe, meer technologie en betere prestaties. Alleen betekent dat ook meer budget. De transformatie van dynamische rijmachine naar efficiënte kilometervreter wordt verdergezet. Het worden dus spannende tijden bij de breaks in het E-segment…