In Europa klinkt BYD misschien niet echt bekend in de oren, maar het Chinese 'Build Your Dreams', zoals het merk voluit heet, is een wereldwijde grootmacht. Het werd opgericht in 1995 en is vandaag een mastodont met 290.000 arbeidskrachten en meer dan 30 fabrieken wereldwijd. BYD begon als producent van batterijen, zowel voor elektronica als voor thuistoepassingen en later auto’s, met eigen modellen sinds 2005 en ‘s werelds eerste plug-in hybride in 2008. Vandaag bouwt BYD enkel nog elektrische wagens (met als gimmick de verlaging van de temperatuur van de planeet met 1 °C, om de ambitie van de groep te illustreren) en beheerst het het volledige productieproces, van de batterij over de elektronische componenten en chips tot de rest van de auto. Daarnaast is het actief in nieuwe energieën met zonnepanelen en thuisbatterijen, bouwt het elektrische bussen, trucks en vorkheftrucks en werkt het samen met Daimler en Toyota. Een hoop ervaring dus!
Avant-première nog voor de officiële lancering in Parijs
Maar bij VROOM.be focussen we natuurlijk op de auto’s. Eerder dit jaar verbaasde BYD door in de eerste helft van het jaar Tesla te verslaan in de verkoopstatistieken van de meest verkochte stekkerauto’s ter wereld, al zaten daar nog plug-in hybrides bij. Die verkoopcijfers worden vooral gerealiseerd in het thuisland, maar zowat een jaar geleden begon BYD ook in Europa auto’s te verkopen, zij het enkel in Noorwegen, waar de honger naar elektrische modellen groot is. De Tang, een krachtige en luxueuze zevenzits SUV, gaat er als zoete broodjes over de toonbank. Een geslaagde testcase dus, en daarom beslist BYD om zijn werkingsgebied uit te breiden naar de rest van Europa, waaronder België! Een verdeler voor ons land is er officieel nog altijd niet, en tijdens de eerste kennismaking werd er nog met geen woord gerept over de geruchten die daarover de ronde doen, maar die zouden in de komende weken bevestigd moeten worden, eens de besprekingen afgerond zijn en het contract ondertekend is.
De officiële contracten zijn dan misschien nog niet getekend, toch konden we ondertussen al bij de Europese organisatie van BYD terecht om kennis te maken met de drie modellen waarmee het merk Europese klanten wil verleiden. Een eerste kennismaking op afgesloten terrein, met een beperkt aantal rondjes, maar toch genoeg om al een eerste indruk te krijgen. De officiële voorstelling is immers pas later dit jaar gepland, op het Salon van Parijs. Maar nog voor die afspraak in oktober zal BYD de volledige Europese specificaties bekendmaken en ook de prijzen, want die staan tot nu toe nog niet vast en ook een indicatie is er niet meteen. De prijs moet volgens BYD niet het enige argument zijn om klanten te overtuigen, dus absolute koopjes moeten we niet verwachten. Tenzij misschien wanneer je de uitrusting mee in overweging neemt.
Tang
Drie modellen dus. De BYD Tang is het model dat al in Noorwegen verkrijgbaar is. Daar kost hij omgerekend zo’n € 60.000, wat een stevig bedrag is voor een model van een onbekend merk. Maar daarvoor krijg je ook heel wat terug. Het is een ruime SUV met 7 zitplaatsen en een bijzonder uitgebreide uitrusting.
Onder de vloer zit een LFP-batterij van BYD, die het merk ’Blade’ doopt, omwille van zijn stevigheid, compacte afmetingen en lichte gewicht. Toch biedt het pakket een capaciteit van 86,4 kWh, wat genoeg moet zijn voor een WLTP-rijbereik van zo’n 400 km. Uit tests in Noorwegen blijkt dat de Tang als één van de besten op de markt scoort bij de verhouding WLTP/werkelijk rijbereik (met een afwijking van -11%, al werden de testomstandigheden daarbij niet vermeld). Het DC snellaadvermogen is met 110 kW wel beperkt. Het gecombineerde vermogen van de elektromotoren bedraagt 380 kW of 517 pk, verdeeld over de vier wielen, goed voor een top van 180 km/u en een 0-100 tijd van 4,6 seconden.
Minstens even indrukwekkend is het stopvermogen van de wagen. BYD werkte hiervoor samen met Brembo en Bosch voor het remsysteem en de software erachter. Verder viel er tijdens de korte testrit niet veel aan te merken, tenzij misschien een te weinig directe stuurbekrachtiging. Het comfort leek van een degelijk niveau, ondanks de 22 duim grote velgen, al was de snelheid beperkt en het wegdek over het algemeen vlak. Moest je je trouwens afvragen waar de naam Tang van komt, dat is een Chinese dynastie.
Han
Ook de Han, de luxueuze berline met zowat de afmetingen van een BMW 5 Reeks ontleent zijn naam aan een Chinese dynastie. En hij moet dan ook een vorstelijke rijervaring bieden, met ook voor de passagiers achteraan een premium-ervaring, getuige onder andere de mogelijkheden die de passagiers achteraan krijgen om de zetel van de voorste passagier te verstellen.
Voorin krijgt de Han net als de Tang een groot infotainmentscherm dat je elektrisch kan draaien in landschapsmodus, bijvoorbeeld om wat te Netflixen terwijl je aan het laden bent, of in portretmodus, waardoor je een beter overzicht krijgt van het navigatiesysteem in de rijrichting. Het scherm lijkt ook reactief en duidelijk, al hebben we daar gezien de nog niet volledig Europese specificaties niet al te veel gefocust. De specificaties van het model zijn gelijkaardig aan die van de tang, met een iets hoger laadvermogen (120 kW DC) een 0 tot 100-tijd in 3,9 seconden en een WLTP-rijbereik (hoewel de homologatie daarvan nog loopt) van 521 km, dankzij het gestroomlijndere koetswerk en het lagere gewicht (al is dat gewicht ook nog niet definitief bevestigd in de Europese vorm – de testmodellen waren exemplaren voor de Chinese markt).
Atto 3 als Europese speerpunt
Leuk, maar BYD beseft ook dat het met enkel een grote SUV de markt niet zal veroveren en nog minder met een vierdeurs koffermodel. Daarom is de grote hoop gevestigd op de Atto 3, een SUV met een lengte van bijna 4,5 meter die zich perfect thuis voelt in het populaire SUV C-segment. Neen, Atto was geen Chinese keizer, maar wel de kleinste onderverdeling van een seconde die wetenschappers nog niet hebben kunnen meten en die dus moet staan voor de constante wetenschappelijke zoektocht van BYD om het steeds beter te doen.
We hadden zelf misschien een andere naam gekozen… Maar qua product maakt de Atto meer indruk dan zijn naamkeuze. Het design is eigentijds met zowel vanbinnen als vanbuiten een aantal originele details, al zijn looks natuurlijk een kwestie van smaak, en met genoeg ruimte binnenin en in de koffer, met dank aan het platform met een lange wielbasis en een beperkte impact van de batterij.
De Atto 3 staat op een volledig nieuw ontwikkeld platform, ‘e-Platform 3.0’. Dat is opgebouwd rond de Blade batterij, hier met een capaciteit van iets meer dan 60 kWh die moet zorgen voor zo’n 420 km rijbereik in de WLTP-cyclus. In tegenstelling tot de Tang en de Han is de Atto 3 voorwielaangedreven en combineert hij alle elementen van het aandrijf- en laadgedeelte in één unit, inclusief de warmtepomp die net als bij de Tang en de Han standaard is. De elektromotor levert een vermogen van 150 kW (204 pk), goed voor een 0 naar 100-tijd van 7,3 seconden. Tijdens de korte testrit waren er dankzij de opstelling met voorwielaandrijving koppelreacties voelbaar in het stuur bij stevig accelereren, maar verder viel er weinig aan te merken op het rijgedrag. Nogmaals: rekening houdend met het beperkte testcircuit. Uitgebreidere testritten en volledige specificaties zijn voor na het Salon van Parijs in oktober.
Ons verdict
Hoewel de eerste rijervaring nog eerder beperkt was, laten de Tang, Han en Atto 3 wel een positieve indruk na. De technologie is vergevorderd, de afwerking goed en BYD monteert kwalitatieve onderdelen, waarbij voor het rijgedeelte ook een beroep gedaan wordt op gevestigde namen (Brembo en Bosch maar ook premium bandenmerken, iets waarop elders al eens bespaard wordt). Europese autobouwers houden BYD dus best in de gaten, want als het merk snel kan leveren (gezien het eigen beheer van de volledige keten) en de prijzen en perceptie van autokopers goed zijn, zou het merk wel eens kunnen scoren, ook in ons land (eens er een verdeler is).