De scherpe stijl van de twee vorige generaties Civic heeft zijn beste tijd gehad. Tijd om het geweer van schouder te veranderen. Honda heeft dus geprobeerd om te vernieuwen, door een lagere auto te tekenen die de algemene stijl van de oude Civics overneemt en er een vleugje moderniteit en sportiviteit aan toevoegt. En één ding is zeker: de Civic is stevig gegroeid. Met een lengte van 4,5 meter klopt de nieuwkomer zelfs aan bij een hoger segment.

Plaats voor iedereen…

Als je de Civic alleen van vroeger kent, zal je verrast zijn: de interieurruimte is geëvolueerd van een telefooncel naar het Boudewijnstadion. Grote mensen hebben vooraan en achteraan voldoende plaats. Ook het koffervolume is impressionant met niet minder dan 486 liter. De drempel is niet ideaal en de laadvloer niet vlak, maar je geraakt er wel heel wat in kwijt.

Sombere sfeer

Het dashboard had vroeger wat weg van een straaljager, met zijn stijl in twee verdiepingen. Maar de Civic keert terug naar het klassieke formaat. De sfeer oogt niet echt vrolijk, en de donkere dakhemel maakt het er niet beter op. Dat is blijkbaar “sport”. De afwerking is op enkele kleine details na vrij van kritiek, maar de presentatie iets minder. Vergeleken met de Europeanen tapt de Civic uit een serieuzer vaatje.

Genoeg geklaagd

Dat zijn zowat de gebreken van het model. Nu, beste lezers, volgt 100% positivisme. De Civic staat op een nieuw platform dat een zo efficiënt en dynamisch mogelijk rijgedrag nastreeft en het comfort tegelijk niet wil verwaarlozen. Het lage zwaartepunt en de grondig gereviseerde assen beloven dus het nodige plezier…

Nieuwe blokken

Onder de motorkap kan je voorlopig alleen kiezen uit twee nieuwe VTEC Turbo-benzinemotoren. De eerste is één liter groot en telt drie cilinders. Hij produceert 129 pk en 200 Nm (180 met de CVT-automaat). De tweede heeft vier cilinders, is 1,5 liter groot en belooft 182 pk en 240 Nm (220 met CVT). De motoren zijn afgeleid van de pittige 2.0 VTEC Turbo met 310 pk uit de Civic Type R en zijn allemaal beschikbaar met een manuele zesversnellingsbak of een CVT-automaat. De bekende 1.6 i-DTEC diesel volgt eind dit jaar.

Onderweg

Niets dan goeds. Het weggedrag behoort tot het beste in zijn segment. De Civic kleeft aan het asfalt als een sportwagen en valt bochten aan zonder een spoor van onderstuur. Deze tiende generatie Civic kon ons op de bochtige wegen van het Catalaanse hinterland verrassen met een duivelse efficiëntie, verbazende precisie en uitzonderlijk evenwicht.

VTEC Turbo

Ook goed nieuws op motorvlak: de 1.0 VTEC Turbo heeft voldoende longinhoud. Hij reageert alert bij alle toerentallen en vindt een tweede adem bij 4.000 tpm. De rode zone (5.700 tpm) komt bijna te vroeg. De 1.5 VTEC Turbo voegt iets meer punch toe en raast door tot 6.500 tpm. Wij zouden dus kiezen voor de 1.0 VTEC, die lichter is op de vooras en verder ruim voldoet. Alleen moet je je kunnen vinden in zijn kenmerkende driecilinderklank…

Bij de versnellingsbakken gaan onze felicitaties uit naar het team dat verantwoordelijk was voor de manuele zesbak. Diens bediening benadert de perfectie. De CVT is aangenaam bij gewoon gebruik en vermijdt de aanval op de trommelvliezen bij stevige acceleraties, maar vindt zich niet in een gespierde rijstijl. Niets boven een goeie ouwe pook dus.

Comfort

De Civic biedt afhankelijk van de versie adaptieve dempers, maar de standaarddempers doen hun werk naar behoren, al zijn ze misschien iets te stug voor sommigen. De zetels zijn ergonomischer dan voordien, en de geluiddemping is behoorlijk. De motoren laten zich wel horen bij een koudstart.

Uitrusting

Honda maakt zijn achterstand op vlak van veiligheid goed, met rijstrookassistentie, remhulp met voetgangerherkenning, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, adaptieve snelheidsregelaar, verkeersbordherkenning,… Het merendeel is overigens standaard. Het multimediasysteem blaast je niet weg met zijn graphics maar is wel volledig en kan worden gecombineerd met Android Auto en Apple CarPlay. Wat er nog ontbreekt? Om helemaal volledig te zijn: fileassistentie, een head-updisplay, geventileerde zetels,…

Prijzen

De prijzen beginnen vanaf € 21.490 voor de S (1.0 VTEC Turbo) en lopen op tot € 31.890 voor de 1.5 VTEC Turbo met Prestige-afwerking en CVT-automaat. Zoals steeds bij de Japanners is de optielijst beperkt. Het opgegeven verbruik ligt tussen 4,7 en 6,1 l/100 km, en de CO2-uitstoot tussen 106 en 139 g/km.

Besluit

Samen met de Ford Focus en Peugeot 308 hoort de Honda Civic tot de aangenaamst rijdende berlines van het moment. Het zorgvuldig afgestelde chassis en de levendige motoren zorgen voor heel wat rijplezier. Ook de rest is niet slecht, met een ruim plaatsaanbod, ook in de koffer. Heel wat kwaliteiten, maar de algemene presentatie staat niet helemaal op het niveau van zijn Europese en Koreaanse concurrenten. Een kwestie van prioriteiten dus.