Mazda komt terecht in een segment waar de concurrentie nog vrij jong is: de Peugeot 2008, Renault Captur, Opel Mokka, Nissan Juke, … Tegenover de referentie van vandaag biedt de Japanse outsider een elegante en sportieve stijl en een volledig gamma. Benzine of diesel, manuele of automatische versnellingsbak, twee of vier aangedreven wielen: alles is mogelijk.  

Klein maar dapper

De CX-3 is compact maar met een lengte van 4.275 mm toch ook niet de allerkleinste. Hij staat op het platform van de Mazda2 maar is imposanter dan een VW Golf. Dat heeft zijn voordelen, zoals een goede ruimte, zowel voorin als achterin.

De passagiers achterin zitten zelfs wat hoger om van het landschap te genieten. In de koffer biedt de CX-3 350 liter en een koffervloer met dubbele bodem. De moduleerbaarheid is middelmatig. De bank klapt neer in een 40/60-verhouding en vormt een niet volledig vlakke vloer.

Alles van een grote

Op de uitrusting heeft Mazda niet bespaard. De CX-3 heeft alle uitrusting van zijn grote broers: waarschuwing voor overschrijden van wegmarkeringen, adaptieve grootlichten, een automatische rem voor de stad, een adaptieve snelheidsregelaar, een head-upscherm, waarschuwing voor de dode hoek, … Niets ontbreekt. Wel moet je vrij hoog in het gamma klimmen voor deze snufjes.

Multimedia

De CX-3 volgt de rest van de nieuwe Mazda’s qua multimedia. Je bedient het multimediasysteem met een draaiknop en het beschikt over een internetverbinding, apps (Twitter, Facebook, webradio’s, …), audiostreaming via Bluetooth, navigatie, … Intuïtief en duidelijk, dat stellen we wel op prijs.

Afwerking op hoog niveau

Bij deze korte eerste test beklemtoonde Mazda de kwaliteit van de zetels van zijn nieuwste telg. Maar vooral de aangename rijpositie verraste ons. De kwaliteit van het interieur zorgt voor een aangenaam gevoel: de afwerking is onberispelijk, de materialen zien er goed uit en de montage is vrij van kritiek. Allemaal in orde, dus? Neen, we betreuren het beperkte ruitoppervlak waardoor weinig licht binnenvalt en ook het zicht rondom wordt beperkt; zeker omdat er geen panoramisch dak wordt aangeboden.

Benzine of diesel

Als benzine biedt Mazda alleen een tweeliter. Een grote cilinderinhoud voor dit segment, maar hij heeft geen turbo. Hij levert 120 pk met voorwielaandrijving of 150 pk met vierwielaandrijving en kan aan een handgeschakelde of automatische versnellingsbak gekoppeld worden.

Als diesel presenteert Mazda zijn nieuwe 1.5, afgeleid van de 2.2 uit de Mazda3 en Mazda6. Deze motor heeft 105 pk en levert een koppel van 270 Nm. Achter het stuur van de manuele versie (voorwielaandrijving) toonde deze motor een mooi potentieel bij gemiddelde toeren, terwijl hij stil blijft. Hij is soepel vanaf 1.500 tr/min, heeft wat moeite om te hernemen daaronder en wordt moe boven 3.000 tr/min. Met automaat verloopt de reis anders: de motor is luidruchtiger en zoekt vaker de rode zone op. Mogelijk te verklaren omdat we met preproductiemodellen reden.

Koetswerkbeheersing

Deze korte test liet niet toe om het volle potentieel van dit nieuwe model te ontdekken. Op het eerste gezicht loont het vele werk aan het onderstel. Het koetswerk wordt goed ondersteund in de bochten, hij rijdt evenwichtig en stabiel in delicate situaties. Het enige minpunt: de schokdemping achterin is vrij hard. De passagiers voorin zijn beter bedeeld.    

Eerste balans

Deze eerste test met preproductiemodellen liet ons al even proeven van zijn potentieel. De CX-3 is elegant, dynamisch, zeer goed uitgerust en verzorgd afgewerkt. Hij mikt duidelijk hoog. De nieuwe diesel is veelbelovend en bevestigt de bekwaamheid van Mazda op dat vlak. Nu nog hopen dat de prijzen niet te hoog oplopen. Alleen de prijs van de basisversie is al bekend: ongeveer 18.000 euro.