Bij elke lancering van een nieuwe SUV horen we hetzelfde liedje: deze koetswerkvorm heeft de laatste jaren een spectaculaire evolutie gekend en zal ook de komende jaren het sterkst groeien. Voor middelgrote SUV’s, waar Opel met zijn Grandland X op mikt, betekent dat een Europees marktaandeel van 7% in 2010 en meer dan 20% vandaag. Hoog tijd dat Opel zijn deel van de koek eist dus.
Na de Crossland X, op basis van de Peugeot 2008 en Citroën C3 Aircross, is de Grandland X het tweede model dat Opel samen met PSA ontwikkelt. Maar die samenwerking dateert van voor de overname van Opel door PSA. De Grandland X is een twintigtal centimeter langer dan de Mokka X en Crossland X en gebruikt het EMP2-platform en (een deel van) de motoren van de Peugeot 3008. Een succesformule?
Duidelijk Opel
Dit is evenwel niet zomaar een Peugeot-SUV met Opel-logo. De Grandland X kreeg een eigen esthetische persoonlijkheid en de laatste stijlgimmicks van Opel. De led-koplampen krijgen bijvoorbeeld de dubbele lichtsignatuur, er loopt een chromen snor door het radiatorrooster en het dak lijkt optisch te zweven. Hij ziet er klassieker uit dan de edgy 3008. Als je je toch wil onderscheiden van de rest, kan je wel kiezen voor een contrasterende dakkleur.
Verzorgd comfort
Ook aan boord heerst er een typische Opel-sfeer. We zien onder meer de ergonomische AGR-zetels, het IntelliLink-infotainmentsysteem met scherm tot 8 duim groot en uitgebreide connectiviteit (Apple CarPlay, Android Auto,…). Bovenaan de voorruit staat de knop van het OnStar-systeem, dat 24 uur per dag en 7 dagen op 7 bereikbaar is, en waarmee je voortaan ook een hotelkamer kunt reserveren of een parkeerplaats kunt zoeken.
Achter het stuur van de Grandland X krijg je de indruk van ruimte, dankzij het brede dashboard. Je krijgt er minder het cockpit-gevoel – of “i-Cockpit” – dan aan boord van de Peugeot 3008, met zijn bredere middenconsole. De interieurruimte achteraan is voortreffelijk, het koffervolume gul voor dit segment (514 liter en 1.652 liter met de makkelijk neerklapbare achterbank naar beneden).
4x2 “+”
In tegenstelling tot de Mokka X, die samen met Chevrolet nog tijdens de General Motors-tijd werd ontwikkeld, zal de Grandland X zijn achterwielen nooit bij het spel betrekken. Het Franse platform is niet voorzien op vierwielaandrijving. Tenminste, niet in de klassieke vorm. Een plug-inhybride met een elektromotor die de achterwielen aandrijft zou er op middellange termijn aankomen.
In afwachting daarvan maakt Opel gebruik van het geëvolueerde tractiecontrolesysteem van PSA. Bij Opel heet het IntelliGrip en laat het de chauffeur kiezen tussen vijf rijmodi (normaal, sneeuw, modder, zand, ESP uit) via een draaiknop naast de versnellingspook. Dankzij M+S-banden moet de Grandland X zichzelf makkelijker uit benarde situaties kunnen halen.
Diesel of benzine?
Een Grandland X bestellen hoeft je nog niet teveel kopzorgen te baren. Opel leende bij PSA namelijk maar één benzine- en één dieselmotor: de 1.2 turbobenzine van 130 pk en de 1.6 BlueHDi van 120 pk. In beide gevallen kan je kiezen voor een manuele zesversnellingsbak of voor € 1.400 extra voor een zestrapsautomaat.
Op krachtigere motoren is het nog even wachten. Maar Opel belooft tegen eind 2018 een tweeliter diesel van 180 pk in combinatie met een achttrapsautomaat die Peugeot net geïntroduceerd heeft. Zonder meer details te geven vertelde Opel ook dat de Grandland X de eerste klassieke plug-inhybride in zijn geschiedenis wordt. Die komt er alleszins niet voor 2019…
Efficiënt
We probeerden eerst de 1.2 Turbo Ecotec van 130 pk. Die uitstekende motor toont zich veelzijdig: soepel en relatief discreet in de stad, stevig genoeg voor de Grandland X op grote wegen, in tegenstelling tot wat zijn kleine cilinderinhoud doet vermoeden. Net als de 3008 is de Grandland X bijzonder licht vergeleken met zijn afmetingen: 1.370 kilogram.
De driecilinder laat zich bij een ontspannen rijstijl in de stad nauwelijks horen. Alleen bij hernemingen laat hij zijn klassieke klank horen. De geleiding van de versnellingsbak is niet optimaal (vooral rond derde versnelling), maar het weggedrag is efficiënt en aangenaam.
Zuinig
De 1.6 CDTI onderscheidt zich ook door een uitstekende geluiddemping. Ook door zijn relatief lage verbruik trouwens, zowel op papier als in de praktijk. De Grandland X 1.6 CDTI 120 stoot met ecorubber amper 104 g/km aan CO2 uit (111 g/km met gewone banden). Het koppel van 300 Nm is beschikbaar vanaf 1.750 tpm en zorgt voor een soepele rijstijl. De prestaties zijn niet wereldschokkend (0-100 km/u in 11,8 seconden en een topsnelheid van 189 km/u) maar zijn ruim voldoende voor dagelijks gebruik. Wie meer wil, moet wachten op de 2.0…
Gulle uitrusting
De Grandland X beschikt over een moderne uitrusting. Er is onder meer een adaptieve snelheidsregelaar, een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning, vermoeidheidswaarschuwing, uitgebreide parkeerhulp en een 360-gradencamera. Led-verlichting met automatische grootlichten. Er is ook een inductielaadmogelijkheid voor je smartphone, een snel ontdooiende voorruit, een verwarmd stuur, geventileerde voorzetels, verwarmde voor- en achterzetels,…
Drie uitvoeringen
De Opel Grandland X kost als benzine € 25.000 en als diesel € 26.800. De standaarduitrusting van de instapversie Comfort is al ruim, maar bevat nog enkele hiaten (zoals stalen 16-duimsvelgen, manuele klimaatregeling en geen IntelliLink). De uitgebreider uitgeruste versie Edition kost € 1.000 meer. De topversie heet Innovation, met led-koplampen en een Safety Pack. De benzine kost daar € 28.600 en de diesel € 30.400.
Besluit
De Grandland X maakt optimaal gebruik van de dynamische kwaliteiten van zijn Duitse neef en van zijn uitstekende motoren. De Opel-SUV onderscheidt zich dan weer door een uitgebreidere optielijst en een interessantere verhouding prijs/uitrusting. Hij zal in de smaak vallen bij klanten die een klassieker ogende auto willen met een traditioneler interieur.