De zaken gaan goed voor de Duitse constructeur: een stijging van de verkoopcijfers van 23%, vooral te danken aan de cabrio. De verkoop wereldwijd steeg in de eerste helft van dit jaar met 18%. Onder meer de regio Asia-Pacific deed het met 40% bijzonder goed, maar ook dichter bij huis vielen er sterke cijfers te noteren. Het Verenigd Koninkrijk liet 63% hogere verkoopcijfers optekenen, en Spanje deed het met 45% ook goed.

Het hoeft niet te verbazen dat de verkoop in de grote steden toeneemt. Brussel heeft qua files van niemand lessen te leren, wat zich vertaalt in het aantal inschrijvingen van Smarts: plus 61% in onze hoofdstad! Om aan de vraag te voldoen, ging het aantal verkooppunten er met 10% ook op vooruit.

Naast de drie koetswerkversies (ForTwo, ForTwo cabrio en ForFour), drie motoren (61 pk, 71 pk en 90 pk) en vier uitrustingsniveaus (standaard, Passion, Prime en Proxy) komen er nu ook de Brabus en Brabus Xclusive bij.

Sportief, maar niet te

En die lachen er niet mee! Met 109 pk en 170 Nm uit de drukgevoede driecilinder-in-lijn van 898 cc liggen de cijfers van de nieuwe Smart Brabus vergeleken met de krachtigste Smarts qua vermogen 20% hoger en qua koppel 25%. De gewone turbomotor stelt het namelijk met 90 pk en 135 Nm.

De Smart Brabus levert dus vleiende prestaties, die in zijn categorie zelfs zeldzaam zijn. Temeer omdat hij de gerobotiseerde Getrag-versnellingsbak met zes verzetten en dubbele koppeling overneemt. Die is minder snel dan de manuele vijfbak, maar is vloeiender en aangenamer in gebruik dan de CVT’s of gerobotiseerde bakken met enkele koppeling die je gewoonlijk in deze categorie terugvindt, en die vooral interessant zijn omdat ze geen koppelingspedaal hebben. De ForTwo doet 9,5 seconden over de 0-100 km/u, terwijl de 90 pk-versie met dezelfde zesbak er 11,3 seconden over doet. De Getrag heeft uiteraard niet de responstijd van een Porsche-PDK, maar hij is wel aangenaam in gebruik. De topsnelheid gaat er ook op vooruit: de ForFour 90 pk stopt bij 165 km/u, maar de constructeur geeft nu 180 km/u op. De ForTwo, die voordien een topsnelheid van 155 km/u had, haalt nu 165 km/u.

Topchassis

De prestaties nemen toe door enkele mechanische ingrepen, zoals hogere benzinedruk en een herziene luchtinlaat, maar ze blijven bescheidener dan de looks van de Brabus doen vermoeden. De gerobotiseerde versnellingsbak werd responsiever gemaakt, en kreeg er ook een weinig overtuigende “race start” launch control bij. Maar de acceleraties blijven desondanks gematigd, en de versnellingsbak heeft tijd nodig om te reageren wanneer je bijvoorbeeld wilt inhalen wanneer je in de hoogste versnelling rijdt, zelfs in de sportstand. Schakelpeddels achter het stuur zijn dus handig.

Het is dus geen racewagen, maar het gaat goed vooruit dankzij het zorgvuldig afgestelde chassis. We konden de ForTwo tot het uiterste drijven op het testcircuit van Aldenhoven in Duitsland, en kunnen bevestigen dat hij zijn mannetje staat! Geen greintje koetswerkrol en een stabiel weggedrag (dankzij de ESP-afstelling) zorgen voor heel wat plezier!

Het Brabus Performance-sportchassis is nog stijver dankzij een 20% stevigere demping. Een stabilisatiestang vooraan beperkt de koetswerkrol en het ESP werd geherkalibreerd. Ook de banden evolueerden, met Yokohama’s in maat 185/50 R 16 H vooraan en 205/40 R 17 H achteraan voor de Smart ForTwo, en 185/45 R 17 H vooraan en 205/40 R 17 H achteraan voor de Smart ForFour.

Tailor made

Het snelheidsafhankelijke stuur met variabele ontdubbeling is specifiek afgesteld voor de Brabus. Aan de buitenzijde is de dubbele uitlaat in de diffusor bijzonder aanwezig. Die klinkt, en soms iets teveel, want de geluiddemping van de Smart kan beter. De motor is soms te aanwezig, net als de windgeluiden bij de cabrio en de ForFour met stoffen dak.

In het interieur is er heel wat uitrusting standaard die gewoonlijk op de optielijst staat, zoals het Cool&Audio-pack of het glazen panoramadak. Veeleisende klanten kunnen terecht bij de Brabus Xclusive-lijn van € 3.000, die lederen Brabus-sportzetels omvat en een verfijnder dashboard uit stof en leder. Nog niet genoeg? Dan is er nog Brabus Tailor Made. Je kiest je eigen interieur uit een verzameling leder, stoffen en patronen. En ook je koetswerkkleur kan uniek zijn! Voorzie nog wat extra budget bovenop de € 20.328 voor de Brabus ForTwo, € 21.417 voor de ForFour, en € 23.595 voor de cabrio…