De Scandinaviërs hebben er een goed jaar opzitten. In 2016 lieten ze niet alleen wereldwijd een nieuw verkooprecord optekenen (meer dan 500.000 verkochte modellen, een stijging van 6,2%), ook in Europa gingen ze er met 4,1% op vooruit. Op onze markt registreerden ze zelfs een verkoopstijging van 5,34%. Daarmee is België verrassend genoeg wereldwijd de zesde grootste markt voor Volvo.

Scalable Product Architecture

Dat hebben de Zweden uiteraard te danken aan hun productoffensief. Eerst was er de XC90, de massieve en vooral als T8 immens populaire SUV, daarna volgde het duo S90 en V90. Al deze modellen staan op Volvo’s Scalable Product Architecture, het moduleerbare platform dat ook dienst doet onder deze V90 Cross Country. Binnenkort komt daar nog een kleinere SUV bij, de XC40, maar die zal een beroep doen op een ander platform.

De hoogte in

De naam “Cross Country” liegt er uiteraard niet om: deze V90 krijgt een aangepast chassis. Dat komt 6 centimeter hoger te liggen, waardoor de bodemvrijheid nu 21 centimeter bedraagt, een van de hoogste in het segment van de avontuurlijke breaks. De dempers werden aangepast voor het specifieke ruwere gebruik van de V90 Cross Country, en de Zweden sloegen de handen in elkaar met enkele bandenproducenten voor zachter rubberen schoeisel. Op die manier moet de Volvo meer grip bieden en meer comfort op oneffen terrein.

Tot slot is er nog de vierwielaandrijving, die in gewone omstandigheden het vermogen naar de voorwielen stuurt. Geraken die in de problemen, dan kan er tot 70% van het vermogen richting achterwielen gaan. Het levert de V90 Cross Country nog een extra rijmodus op: “Off Road”. De Zweedse ingenieurs gaven ook nog mee dat er later nog een zuiver voorwielaangedreven versie van de V90 Cross Country volgt.

Avonturier

Om het verschil met de gewone V90 in de verf te zetten, krijgt de avontuurlijke Cross Country kunststof randen rond de wielkasten, op de zijschorten en onderaan de voor- en achterbumper. De specifieke grille en de aluminium accenten in diezelfde voor- en achterbumper moeten elke mogelijke verwarring met het reguliere model vermijden. Verstevigingen aan de onderkant van de auto voorzag Volvo echter niet.

Binnenin blijft alles bij het oude, maar dat is zeker niet slecht. Het interieur van de laatste nieuwe Volvo’s baadt immers in een unieke en sobere sfeer, al hangt er aan de luxe natuurlijk een stevig prijskaartje. Je kunt ook hier dus kiezen voor de geweldige Bowers & Wilkins-geluidsinstallatie, het imposante panoramische dak en het tabletvormige infotainmentsysteem.

De ruimte vooraan en achteraan is nog steeds meer dan geschikt voor grotere passagiers, maar deze Cross Country neemt natuurlijk ook het mindere kantje van de gewone V90 over: de vorm en het volume van de koffer gingen ten koste van het moderne lijnenspel. De avonturier heeft dus helaas zeker niet de grootste rugzak in zijn segment.

Onder de motorkap

Bij de lancering voorzien de Zweden dezelfde motoren als bij de lancering van de V90 en S90: de D4 (190 pk) en D5 (235 pk) als dieselmotoren, en de T5 (254 pk) en T6 (320 pk) als benzinemotoren. Alle motorblokken zijn tweeliter viercilinders. Alle motoren komen met een achttrapsautomaat, de D4-dieselmotor is ook met manuele zesversnellingsbak te bestellen. Volvo heeft naar eigen zeggen nog geen plannen voor een T8-plug-inhybride, maar sluit niet uit dat die er later nog komt.

Onderweg

Volvo reed ons twee motoren voor: de D5-dieselmotor en de T6-benzinemotor. De testroute in midden-Zweden was bezaaid met snelheidscamera’s en vaak nog voorzien van een dikke laag sneeuw, dus een representatieve test zat er helaas niet in. Maar net als bij de V90 en S90 lijkt de D5 ook hier de meest homogene motor van de twee te zijn. Wat hij inboet aan puur vermogen vergeleken met de T6 (235 pk tegenover 320 pk) maakt hij meer dan goed met zijn ruimere koppel (480 Nm tegenover 400 Nm).

Op naar het specifieke testterrein dat de Zweden hadden geprepareerd: een bevroren meer met… slalomparcours. Ideaal om de verschillende rijmodi uit te proberen, en aan den lijve het verschil te ondervinden tussen rijden met en zonder stabiliteitscontrole. Geruststellende gedachte: wanneer je met de stabiliteitscontrole aan rijdt en terugvalt op de vierwielaandrijving, slaagt de Volvo er wonderwel in om schuivers meteen in de kiem te smoren. De testomstandigheden waren naar Belgische normen natuurlijk verre van alledaags, dus we hopen de V90 Cross Country snel aan een test op eigen bodem te kunnen onderwerpen.

Prijzen

Volvo zet zijn V90 Cross Country in de catalogus vanaf € 53.950. Daarmee rij je de showroom uit in de D4 met manuele zesversnellingsbak. Voor de automaat leg je € 2.300 op. De topversie is de T6, die € 64.650 kost. Voor die prijzen krijg je naast de specifieke aankleding standaard elektronische klimaatregeling met twee zones, verwarmde zetels, een snelheidsregelaar, het Sensus-infotainmentsysteem, en naar goede Scandinavische gewoonte rijhulp, zoals een aanrijdingswaarschuwing met voetgangerherkenning en noordremhulp, fileassistentie en rijstrookassistentie, vermoeidheidswaarschuwing en verkeersbordherkenning. Een hele boterham dus.

Besluit

De Volvo V90 Cross Country breidt het V90-gamma uit met een avontuurlijkere versie die op maat gemaakt is voor wie af en toe van de platgereden banen afwijkt. Wie dat niet doet, zit bij de gewone V90 minstens even goed, temeer omdat die ook met vierwielaandrijving aan te stippen valt. De Cross Country komt uit in een felbevochten segment, met de al wat oudere Audi A6 Allroad en de nieuwe Mercedes E-Klasse All Terrain. Nu er steeds meer geruchten gaan dat BMW zich met zijn 5-Reeks ook aan het avontuur waagt, beloven er interessante tijden aan te komen voor de avontuurlijke breaks…