Milaan mag dit jaar een op een pak nieuwigheden rekenen, vooral op het gebied van scooters, waar we later nog op terug zullen komen.

Italië

Onder de motoren komen vooral de Italianen aan de bak. Bij Ducati is dat de sculpturale 1199 Panigale, MV komt opzetten met de F3 en Brutale 675, maar ook de Brutale RR 1090 en F4. Bij Guzzi staat de nieuwe 1400 spijtig genoeg niet op de stand, en nemen ze genoegen met voorstelling van de kleinere V7. Bij Aprilia valt er buiten enkele nieuwe afwerkingen en kleuren niet veel op te merken.

Japan

Bij de Japanners komt vooral Honda sterk uit de hoek met een pak nieuwigheden zoals de Integra, een model dat we hopelijk zo snel mogelijk kunnen testen, de NC 700S en de NC 700 X, een nieuw trail model. Deze drie modellen maken gebruik van een identieke motor en chassis als basis, evenals een transmissie met dubbele koppeling. Een revolutie? Ja, maar Aprilia was enkele jaren terug wel al aan het experimenteren met de eerder onbekende Mana. Daarnaast krijgen we ook het Crosstourer prototype te zien, een statutaire trail met een maximum aan onderdelen van de VFR1200, waaronder het kader en aangepaste motor. Bij Kawasaki gaan de ER-6 van de derde generatie, de nog krachtigere (!?) ZZR 1400 en vooral de Versys 1000 trail met de eer lopen. Bij Yamaha is het iets kalmer met enkel de 1000 R1, net zoals bij Suzuki met de GSX-R 1000 voor 2012.

Europa

De andere Europese constructeurs staan er niet enkel als figuranten bij, zo staat er in Milaan bijvoorbeeld de nieuwe Triumph Tiger Explorer en de Speed Triple “R” en de ietwat minder overtuigende “McQueen Edition” van de Bonneville. Mijnheer McQueen krijgt ook een plaatsje op de stand van Husqvarna, waar de voorpagina van de Sports Illustrated van 23 augustus 1971 werd bovengehaald, een cover waarop we de knappe Steve mogen bewonderen achter het stuur van zijn Husky 400, met daarnaast een prototype op basis van dit model. Verder is er ook nog de aantrekkelijke Nuda 900 met BMW motorblok.

Nog meer uit Europa

BMW zal dit jaar ongetwijfeld de meeste aandacht trekken in Milaan. BMW stelt er de C 600 Sport en C 650 GT voor, twee maxi-scooter modellen, maar ook een update voor de F 800 R, een “Rallye” versie van de GS, een “HP” versie voor de K 1300 S en een zwart en antraciet versie voor de K 1300 R. KTM staat in Milaan met een nieuwe, maar minder radicale Duke 690, naast een atypische maar eerder sympathieke Freeride 350, een mengeling tussen een enduro, trail en trial. Ten slotte is er ook nog de Duke 200, een model dat buiten een extra vermogen van 11 pk identiek is aan de Duke 125. Hopelijk brengen ze ooit een 350 van de Duke op de markt.