Geen Volkswagen zonder Golf, en dat al sinds 1974. Juist? Maar dat is buiten de nieuwe baas van Volkswagen gerekend (het merk, niet de groep). Thomas Schäfer twijfelt in een interview met de Duitse krant Welt aan de bestaansreden van een nieuwe generatie. En dat ligt volgens de CEO onder andere aan een combinatie tussen hoge ontwikkelingskosten en de strenge emissienormen.
Langere carrière voor de huidige Golf?
Tegen 2035 zit het er in Europa op voor auto’s met verbrandingsmotoren. Maar voor dat het zover is, komt er nog een nieuwe generatie van de emissienormen voor auto’s, Euro 7. Volgens Schäfer wordt het extreem duur om ervoor te zorgen dat auto’s aan die norm voldoen, ook al zijn ondanks uitspraken van Europese politici nog niet alle technische details bekend. Combineer dat met de carrière van de huidige Golf, de 8ste generatie, die in 2019 begon, en de toekomst van een 9de generatie lijkt onwaarschijnlijk.
De Euro 7-norm zou in 2025 van kracht worden, wat betekent dat de facelift van de huidige Golf waarschijnlijk daaraan aangepast zal worden. Omdat die aanpassingen veel ontwikkelingsbudget zullen kosten, zal de carrière waarschijnlijk iets langer lopen om de kosten te kunnen afschrijven. Of het daarna nog de moeite is om in het licht van het moratorium in 2035 nog een nieuw model te ontwikkelen, is de vraag die ook VW zich stelt. Een beslissing daaromtrent is in elk geval nog niet genomen.