De eigenaar van de merken Hyundai, Kia en het bij ons niet ingevoerde Genesis, de Hyundai Motor Group, werkt aan ‘Software Defined Vehicles’. Daarbij moet software zorgen voor meer gebruiksgemak en inspelen op veranderende mobiliteitsnoden van klanten, en ook een systeem van alternatieve mobiliteitsoplossingen te bieden die dan weer geld opbrengen voor de groep. En daar heeft het bedrijf veel geld voor over…
Efficiënter bouwen
Tussen nu en 2030 investeert Hyundai Motor Group daarin € 13 miljard. Een stevig bedrag, maar dat moet er op termijn natuurlijk voor zorgen dat de nieuwe modellen meer geld opbrengen en dat ze ook efficiënter geproduceerd kunnen worden. Om daarvoor te zorgen, ontwikkelt Hyundai Motor op dit moment een nieuw 100% elektrisch platform dat in de toekomst voor alle EV’s van de groep gebruikt zal worden. Het zogenaamde eM-platform kan je vergelijken met het huidige e-GMP platform van de groep, waarop onder andere de Hyundai Ioniq 5 en 6 en ook de Kia EV6 gebouwd worden, maar dan met van bij de ontwikkeling meer focus op software-integratie.
Voor de autobouwer zelf moet dat zorgen voor schaalvoordelen en een betere gegevensuitwisseling. Voor klanten zou het volgens de groep meer comfort betekenen, onder andere door data- en softwarplatform dat zorgt voor een constante verbetering met ‘over the air’ updates en autonoom rijden. Maar het nieuwe platform zou ook 50% meer rijbereik bieden dan de modellen op het huidige platform. Niet slecht als je weet dat de Ioniq 6 vandaag een WLTP-rijbereik belooft van meer dan 600 km. Welke modellen het nieuwe eM-platofrm als eerste zullen gebruiken, is nog niet bevestigd. De Ioniq 7 en de Kia EV9 zullen in elk geval nog op het E-GMP platform staan.