In juni dit jaar kondigde de Europese Commissie haar plan aan om extra invoerrechten te heffen op elektrische wagens afkomstig uit China, bovenop het reeds geldende tarief van 10%. Dit komt na een onderzoek van de EU, waaruit blijkt dat de Chinese staat haar lokale spelers een oneerlijk voordeel zou geven om de Europese markt te overspoelen met goedkopere elektrische modellen. Na een voorlopig tarief te hebben ingevoerd in juli 2024, zijn nu de definitieve tarieven bekend, en ook Tesla is betrokken.

Advertentie
Advertentie

De extra invoerheffing wordt bepaald op basis van de mate waarin de Chinese bedrijven hebben meegewerkt aan het onderzoek, en hoe groot de vermoedelijke steun is van de staat aan haar lokale constructeurs. SAIC (Maxus, MG) moest bijvoorbeeld 37,6% extra betalen, tegenover 17,4% voor BYD.

Tesla betaalt minder, tarieven bijgesteld

Tesla had een uitzondering gevraagd aan de EU, met als reden dat het minder steun zou ontvangen dan de lokale merken. Daar is Europa in meegegaan, maar helemaal vrijgesteld is de Amerikaanse constructeur niet: Tesla zal toch 9% extra invoerheffing moeten betalen op zijn in China geproduceerde Model 3, die ook in Europa wordt verkocht. De technisch gerelateerde Model Y wordt in Duitsland geproduceerd voor de Europese markt, en heeft hier dus geen impact van.

Bij de andere constructeurs zijn de tarieven iets naar beneden bijgesteld, omdat de EU meer details heeft ontvangen van de desbetreffende bedrijven. Zo moet BYD nu nog maar 17% extra betalen (voor een totaal van 27%), Geely (Volvo, Polestar, Lotus, Smart) 19,3% (of 29,3% in totaal, tegenover 29,9% voordien) en SAIC 36,3% (totaal van 46,3%, 1,3% minder dan in juli 2024). Chinese constructeurs en joint-ventures met Europese merken die nu nog niet uitvoeren naar Europa, maar dat wel willen doen, vallen in de categorie ‘meewerkende bedrijven’ en zullen 21,3% extra betalen.

Neemt China wraak?

De EU-lidstaten moeten nu stemmen op dit voorstel van de Commissie, met als deadline eind oktober 2024. Ook wordt er nog onderhandeld met China om haar overheidssubsidies te verlagen, waarmee deze extra invoerheffingen vermeden kunnen worden. Beijing is echter niet te spreken over deze zet van de EU, en dreigt nu de zuivel- en vleesinvoer vanuit Europa onder de loep te nemen. Verschillende Duitse constructeurs vrezen ook voor vergeldingsmaatregelen op de Chinese automarkt, die een van de grootste is geworden wereldwijd, vooral voor luxemodellen. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd!