Tegen 2026 moet er een nieuwe Euro NCAP-regel in werking treden. Die zal voertuigen afstraffen die geen aparte fysieke knoppen of schakelaars hebben om bepaalde basisfuncties mee te bedienen, zoals de knipperlichten, alarmlichten, de claxon, de ruitenwissers of de noodoproepfunctie. Die laatste is verplicht sinds 2018 en kan worden gebruikt bij een ernstig ongeval om direct contact op te nemen met de hulpdiensten. Al deze bedieningen mogen wel verschillende vormen aannemen: drukknoppen, draaiknoppen of hendels.
"Overmatig gebruik van aanraakschermen is een probleem"
Matthew Avery, directeur van strategische ontwikkeling bij Euro NCAP, wijst erop dat "het overmatig gebruik van aanraakscherm een probleem vormt. Bijna alle autoconstructeurs verplaatsen essentiële bedieningselementen naar de centrale aanraakschermen en verplichten bestuurders daarmee hun ogen van de weg te halen, wat het risico op ongevallen vergroot door afleiding. De nieuwe Euro NCAP-tests voor 2026 zullen constructeurs aanmoedigen om aparte fysieke bedieningselementen te gebruiken voor basisfuncties, waardoor de tijd wanneer er weggekeken wordt van de weg wordt verminderd en veiliger rijden wordt bevoordeeld."
Te korte lijst van verplichte knoppen...
Helaas lijkt de lijst met fysieke bedieningselementen waar de Europese veiligheidsinstantie om vraagt nog veel te kort. Op dit moment hebben zowat alle nieuwe auto's, hoewel ze al zijn overladen met schermen, al aparte fysieke bedieningen voor deze functies. Zelfs de Tesla Model 3 Highland, Model S en Model X, die hun hendels achter het stuur hebben weggedaan, hebben nog steeds knoppen voor hun knipperlichten en alarmlichten, de claxon en de ruitenwissers. Het valt nog te bezien hoe deze nieuwe regels zullen worden geïmplementeerd. Zullen constructeurs echte knoppen nodig hebben om de maximale 5 Euro NCAP-sterren te kunnen behalen?
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: